جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی رباط کریم

جاهای دیدنی رباط کریم

رباط‌کریم مرکز شهرستان رباط کریم در استان تهران است که این شهرستان در فاصلهٔ بیست و پنج کیلومتری جنوب غربی از تهران قرار دارد. این شهرستان از شمال به شهرستان شهریار، از جنوب به شهرستان‌های ری و اسلامشهر، از شرق به شهرستان بهارستان و از غرب به شهرستان زرندیه از توابع استان مرکزی محدود است. شهر رباط کریم به علت ارتفاع پایین و مجاورت با مناطق کویری قم و دریاچه نمک از اقلیم نیمه بیابانی برخوردار بوده و تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد دارد. جاهای دیدنی رباط کریم بسیار زیاد است.

از دلایل اهمیت این شهر در طول تاریخ، واقع شدن آن در مسیر جاده ابریشم و راه زیارتی خراسان به بغداد بوده است. قدمت آثار تاریخی و فرهنگی در این منطقه از هزاره سوم پیش از میلاد تا اوایل دوره معاصر می‌رسد. باغ‌های انگور این شهر شهرت بسیاری دارد.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

از جاهای دیدنی رباط کریم می توان به کاروانسرای سنگی، کاروانسرای فتحعلی‌ شاهی، کاروانسرای حاج کمال، آسیاب آبی رباط کریم، پل بازارک رباط کریم، تپه ده حسن، امام زاده علی اصغر، تپه تاریخی کیکاور، تپه باستانی یقه، امام زاده عماد (ع)، امام زاده ابراهیم (ع)، امام زاده ابوطالب (ع) و امامزاده محمد تقی (ع) اشاره کرد.

رستوران های رباط کریم

در سفر به این شهر تاریخی حتما سری به رستوران های آنجا بزنید و از غذاهای خوشمزه ای که در رستوران های این شهر سرو می شود نوش جان کنید. رستوران سنتی خاتون، رستوران رویال، رستوران امین، رستوران تاج محل، رستوران سعادتمندی، رستوران بهرام، رستوران کارما و غیره از جمله رستوران های خوب رباط کریم می باشند که می توانید برای صرف غذا به این رستوران ها بروید.

رستوران های رباط کریم

اجاره سوئیت در رباط کریم

شهر رباط کریم یکی از شهرهای تاریخی استان تهران می باشد که دارای آثار تاریخی بسیار زیادی می باشد. در سفر به این شهر، بهتر است چند روزی را در این شهر اقامت کنید تا بتوانید از همه اماکن تاریخی آن بازدید کنید. اجاره سوئیت در رباط کریم گزینه مناسبی برای اقامت در این شهر می باشد. در سایت میزبان یاب می توانید به راحتی سوئیت مورد نظر خود را رزرو نمایید.

هتل های رباط کریم

یکی دیگر از گزینه هایی که می توانید برای اقامت در شهر رباط کریم انتخاب نمایید هتل های این شهر می باشد. هتل المهدی، هتل رکسان، هتل آپارتمان پرند و هتل رمیس از جمله هتل هایی است که می توانید در آن ها اقامت کنید.

کاروانسرای سنگی

کاروانسرای سنگی یا قلعه سنگی قدیمی ترین کاروانسرای فلات ایران در نزدیکی رباط کریم است. این کاروانسرا که از جاهای دیدنی رباط کریم به شمار می رود، طرحی ساده دارد و شامل چند اتاق می باشد که درب‌های آن‌ها به سوی حیاط مرکزی گشوده می‌شود. در سه طرف حیاط مرکزی سه ایوان وجود دارد که عرض این ایوان‌ها حدود پنج متر است. دیوار ضخیم کاروانسرای رباط کریم ارتفاعی معادل دو برابر ارتفاع ساختمان‌هایی را دارد که در داخل کاروانسرا قرار دارند.

کاروانسرای سنگی

آدرس: ایران، استان تهران ، نزدیکی رباط کریم

کاروانسرای فتحعلی‌ شاهی

این کاروانسرا  در سال ۱۲۴۵ هجری قمری در زمان پادشاهی فتحعلی شاه و در رباط کریم بنا شد. مصالح به کار رفته در این بنا، سنگ، آجر، ملات گل و گچ است و تنها تزئینات این کاروانسرا، آجرکاری است. در قسمت پشت بام این کاروانسرا، دو برج دیده‌بانی وجود دارد. این اثر تاریخی از جاهای دیدنی رباط کریم به شمار می‌رود و در کیلومتر 30 جاده تهران – ساوه در شهرستان رباط کریم استان تهران قرار دارد.

کاروانسرای فتحعلی‌ شاهی

آدرس: ایران ، استان تهران ، رباط کریم ، کیلومتر 30 جاده تهران – ساوه

کاروانسرای حاج کمال

این کاروانسرا در دوران فتحعلی شاه قاجار توسط فرد خیری به نام حاج کمال ساخته شد و دارای حیاط، اتاق‌های متعدد و اصطبل است. این اثر تاریخی دارای دو کتیبه است که روی یکی از آن‌ها تاریخ 1240 قمری و نام بانی،‌ آقا کمال حک شده است. در فرودین ماه 1388 عملیات مرمت کاروانسرای حاج کمال آغاز گردید. کاروانسرای حاج کمال از جاهای دیدنی رباط کریم به شمار می‌آید و در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای حاج کمال

آدرس: ایران ، استان تهران ، شهر رباط کریم ، بلوار امام خمینی ، انتهای خیابان مصلی ، بلوار شهید سید مجتبی کمالی ، روبروی مسجد جامع

امامزاده محمد تقی (ع)

بنای امامزاده محمدتقی (ع) به سبک معماری نوین در دوران اسلامی معاصر ساخته شده است. ورودی بقعه در ضلع شرقی قرار دارد و از جاهای دیدنی رباط کریم می باشد.

امامزاده محمد تقی (ع)

آدرس: ایران ، استان تهران ، رباط کریم ، ضلع جنوبی خیابان شهید مجید ناصری

آسیاب آبی رباط کریم

قدمت آسیاب آبی رباط کریم به دوره قاجاریه بر می گردد و از جاهای دیدنی رباط کریم می باشد. مصالح به کار رفته در ساخت این آسیاب آهک، گچ، آجر، ساروج و گل می باشد. این بنای تاریخی در فهرست آثار فرهنگی استان به شماره10812 به ثبت رسیده است. فضای داخلی آسیاب دارای دو اتاق یا انباری و درگاه ورودی با دیوارهای آجری است.

آسیاب آبی رباط کریم

آدرس: ایران ، استان تهران ، رباط کریم ، جنوب شرقی محله بازارک

پل بازارک رباط کریم

پل بازارک دارای سه دهانه می باشد و بر روی رودخانه فصلی سیاب در مسیر راه ارتباطی رباط کریم به ساوه ساخته شده است. قدمت این پل که از جاهای دیدنی رباط کریم می باشد به دوره قاجار برمی گردد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل در زمان جاری شدن آب رودخانه سیاب، تنها راه ارتباطی بین کاروانسرای حاج کمال واقع در رباط کریم و قلعه سنگی در غرب و راه ارتباطی به ساوه بوده است.

پل بازارک رباط کریم

آدرس: ایران ، استان تهران ، رباط کریم ، محله بازارک ، خیابان شهید مجید ناصری

امام زاده علی اصغر

بنای اصلی بقعه متعلق به دوره قاجار است. در بازسازی بنا در دوره جدید، ضمن الحاق یک ایوان در ضلع شمالی ساختمان اصلی و احداث اتاقی در ضلع شرقی آن، بدنه داخلی بنا را نیز به وسیله یک ردیف آجر پوشانده و روی آن را رنگ کرده‌اند. امام زاده علی اصغر از جاهای دیدنی رباط کریم به شمار می رود و در ضلع جنوبی روستای آلار چهار دانگ و به فاصله تقريباً صد متری شمال آزاد راه تهران _ ساوه واقع شده است.

امام زاده علی اصغر

آدرس: ایران ، استان تهران ، رباط کریم ، ضلع جنوبی روستای آلار چهار دانگ ، تقريباً صد متری شمال آزاد راه تهران _ ساوه

تپه های تاریخی رباط کریم

در رباط کریم سی و دو تپه تاریخی وجود دارد. تپه تاریخی کیکاور در کیلومتر 24 بزرگراه تهران به ساوه در روستای تاریخی کیکاور قرار دارد. همچنین تپه باستانی یقه در شرق جاده رباط کریم به شهریار، بعد از روستای منج واقع شده است. قدمت این تپه‌ها به دوران پیش از اسلام می‌رسد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

تپه ده حسن رباط کریم

قدمت تپه ده حسن به دوران قاجار برمی گردد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تپه ده حسن در برگیرنده دژ و قلاع دوران تاریخی با مصالح چینه و خشت می باشد. این تپه که از جاهای دیدنی رباط کریم می باشد در شرق روستای ده حسن رباط کریم واقع شده است. از آثار کشف شده تپه می توان به سفالینه های لعاب دار و بدون لعاب اشاره کرد.

تپه ده حسن رباط کریم

آدرس: استان تهران ، رباط کریم ، روستای ده حسن

امام زاده عماد (ع)

امامزاده عماد (ع) در دوره معاصر و با معماری جدید ساخته شده است. بنای بقعه امام زاده عماد که از نوادگان امام جواد (ع) است دارای تزئينات مختلف کاشی کاری و کتیبه های کاشی با خطوط معلقی و نستعلیق می باشد.

امام زاده عماد (ع)

آدرس: ایران ، استان تهران ، شهرستان رباط کریم ، بخش مرکزی ، شهر رباط کریم ، خیابان بخشداری جنب دبستان نمونه مردمی

امام زاده ابراهیم (ع)

بقعه امامزاده ابراهیم علیه السلام از جاهای دیدنی رباط کریم می باشد و در شهرستان رباط کریم، بخش مرکزی، دهستان وهن آباد، روستای نوده واقع شده است.

امام زاده ابراهیم (ع)

آدرس: ایران ، استان تهران ، شهرستان رباط کریم ، بخش مرکزی ، دهستان وهن آباد ، روستای نوده

امام زاده ابوطالب (ع)

سه مرحله معماری در ساختمان این بقعه مشاهده می‌شود که دو مرحله آن متعلق به دوره قاجار و مرحله دیگر مربوط به دوره جدید می باشد. بقعه امام زاده ابوطالب از جاهای دیدنی رباط کریم به شما می رود و در فهرست آثار تاریخی میراث فرهنگی استان تهران ثبت گردیده است. معماری این امامزاده از یک فضای ورودی شامل سردر و دو طاق‌نما در طرفین طراحی شده است.

امام زاده ابوطالب (ع)

آدرس: ایران ، استان تهران ، شهرستان رباط کریم ، بخش مرکزی ، دهستان امامزاده ابوطالب ، روستای آدران

صنایع دستی رباط کریم

از صنایع دستی در شهرستان رباط کریم می توان به شیشه گری دستی , نقش برجسته سفال و آهنگری هنری اشاره کرد .

سوغات رباط کریم

از سوغات این شهر می توان به انگور و زعفران اشاره کرد.

 

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *