جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی نجف آباد

جاهای دیدنی نجف آباد

چهارمین شهر پر جمعیت استان اصفهان، شهر نجف آباد است. نجف آباد برای شکوفه های بادام، قالی دست بافت، عسل، انار و مردمان مهربانش شهره است. شیرینی محلی معروف نجف آباد اگردک نام دارد و به نام شهر علم و ایثار شناخته می شود. در اطراف شهر نجف آباد رودخانه های چشمه مرغاب، رودخانه زنده رود، و دریاچه سد زاینده رود وجود دارند و آب شرب و کشاورزی این شهر را تامین می کنند. در گذشته نجف آباد را شهر کبوتران و کبوتر خانه ها می گفتند. هر مسافری که قصد سفر به این شهر را داشت از پرواز کبوتران بی شماری که در بالای آن پرسه می زدند، متوجه نزدیک شدن به نجف آباد می شد. در ادامه به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی نجف آباد خواهیم پرداخت .

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

قدمت تاریخی شهر نجف آباد به دوره شاه عباس صفوی بر می گردد ولی گفته می شود قبل از صفویه در کوه های شمالی شهر زرتشتیان سکونت داشته اند. این محل پس از ورود اسلام برای مدتی پایگاه گبران بوده است.

رستوران های نجف آباد

یکی از جذابیت های سفر صرف غذا های محلی این شهر در رستوران های آن می باشد. در صورت سفر به شهر زیبا و تاریخی نجف آباد می توانید جهت صرف غذا به یکی از رستوران های کافه رستوران باغچه، رستوران غنچه، رستوران آزادی. رستوران پارادایس، رستوران ملت، رستوران خوان صفویه، رستوران یادگار، رستوران شهید کاظمی نجف آباد، رستوران پدیده فردوس، رستوران مائده. رستوران یاران، رستوران اکبر جوجه، رستوران کارن، رستوران ایده آل، رستوران سنتی شبستان شهر، رستوران اعظم، رمضان کبابی، رستوران گل رز، رستوران چکاوک، رستوران سنتی پارسیان و … سری بزنید.

رستوران های نجف آباد

اجاره سوئیت در نجف آباد

در صورت سفر به شهر نجف آباد و انتخاب این شهر جهت اقامت می توانید سوئیت هایی که در این شهر جهت اجاره روزانه ارائه می شوند را رزرو یا اجاره کنید. جهت دیدن و رزرو این سوئیت ها می توانید از سایت میزبان یاب کمک بگیرید.

هتل های نجف آباد

چنانچه شهر نجف آباد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اید و یا در حال سفر به این شهر می باشید می توانید یکی از هتل های زیر را جهت اقامت خود انتخاب کنید. هتل های نجف آباد از جمله هتل کوثر و هتل کوهستان نجف آباد (سه ستاره)

هتل های نجف آباد

خانه تاریخی مهر پرور ( موزه مردم شناسی )

خانه تاریخی مهر پرور دارای عرصه ای به مساحت حدود 360 متر به صورت مستطیل شکل در دو طرف حیاط وسیعی جای گرفته است که دارای دو جبهه اصلی شمالی و جنوبی می باشد. این بنا را به علت سبک معماری خاص، شیوه انواع اتاق بندی ها، نوع تزئینات پیش ساخته و نوع کاربری زیرزمینی خانه و سقف تیر پوش می توان مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی دانست. این بنای تاریخی توسط شهرداری نجف آباد مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. هم اکنون در این مجموعه موزه مردم شناسی، آثار تاریخی و باستانی دایر شده است. این خانه از جاهای دیدنی نجف آباد می باشد.

خانه تاریخی مهر پرور ( موزه مردم شناسی )

خانه تاریخی نوریان ( مکتب خانه علوم خواجه نصیرالدین طوسی)

اولین مکتب‌خانه علوم نجف‌آباد در فضایی به مساحت ۱۱۶۳ مترمربع گسترش‌یافته که شامل بخش اصلی دارای شاه‌نشین و بخش خلوت کناری در شرق آن است. ورودی اصلی خانه از طریق هشتی بزرگی مفروش شده با سنگ‌های قلوه‌ای به مساحت ۱۶ مترمربع در ضلع جنوبی خانه قرار دارد. که با پیچشی شرقی و متناسب با معماری بومی ایران، دسترسی به حیاط اصلی بخش مرکزی خانه را ممکن می‌سازد. خانه نوریان از خانه‌های تاریخی متعلق به اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول که در بافت تاریخی نصیر(خیابان خواجه نصیرالدین طوسی) واقع‌شده است.

خانه تاریخی نوریان ( مکتب خانه علوم خواجه نصیرالدین طوسی)

ارگ شیخ بهایی نجف آباد

برج‌های جوی خارون یا ارگ شیخ بهایی در جنوب شهر واقع شده است که هفت برج کبوتر منفرد دارد. این برج‌ها به ارتفاع تقریبا ۱۴ متر با دیوار کاه گلی بلندی به هم متصل شده‌اند. تقسیم‌بندی برج‌ها در زوایا و اضلاع دیوارها به علاوه سردر ورودی بنا که به وسیله هشتی و اتاق‌هایی در بالا، پایین و زیرزمین، ورودی به ارگ را ممکن می‌سازد، از ویژگی‌های منحصر به فرد معماری آن محسوب می‌شود. این کبوترخانه‌ها بخشی از هویت تاریخی شهر نجف‌آباد به شمار می‌روند. این ارگ بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی در غرب استان اصفهان است که در حصار باغی به مساحت سه هزار متر مربع واقع شده است. هم‌اکنون از این ارگ با عنوان مجموعه تاریخی و فرهنگی شیخ بهایی در گردشگری استفاده می‌شود.

ارگ شیخ بهایی نجف آباد

کاروانسراهای جلوگیر و هسنیجه

کاروان سرای (هسنیجه) در زمان صفویه یکی از استراحتگاههای کاروانهای مسیر اصفهان به گلپایگان بوده است. این کاروانسرا یکی از 999 کاروان سرای عباسی است که متاسفانه توجه کافی به عنوان جاذبه های گردشگری منطقه به آن صورت نگرفته و درحال تخریب است.

کاروانسراهای جلوگیر و هسنیجه

برج‌های دوقلوی صفا

برج‌های دوقلوی صفا، کبوترخانه‌ای دوقلو با پلانی مستطیل شکل است که از برج‌های نادر و منحصر به فرد به شمار می‌رود. هر گردشگری که در گذشته قصد سفر به این شهر را داشت، از پرواز کبوترهای بی‌شمار در بالای این منطقه، متوجه می‌شد که به نجف‌آباد نزدیک شده است. متاسفانه در حال حاضر این کبوترخانه‌ها دیگر استفاده نمی‌شود و بسیاری از آن‌ها تخریب شده‌اند.

برج‌های دوقلوی صفا

باغ گل‌ها نجف آباد

باغ گل‌ها با وسعت ۴۰۰۰ متریکی از جاذبه‌های گردشگری نجف‌آباد است. این باغ در سال ۱۳۹۵ تأسیس شده است و شهرداری نجف‌آباد این باغ را با کاربرد پژوهشی، آموزشی و نمایشگاهی ساخته است. گل‌های فصلی و دائمی و درختچه‌های زینتی ازجمله گیاهان پرورش‌یافته در این باغ هستند. کودکان نیز می‌توانند در این باغ تمام مراحل کاشتن گیاهان را آموزش ببینند. سپس گیاه با نام خود کودک در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت. این مجموعه در بلوار طالقانی این شهر واقع شده است.

باغ گل‌ها نجف آباد

پارک ملی قمیشلو نجف آباد

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو از مناطق حفاظت‌شده جهان محسوب می‌شود. صد و پنجاه سال پیش ظل‌السلطان پسر بزرگ ناصرالدین شاه و حاکم اصفهان قمیشلو را به‌ عنوان قرق و شکارگاه اختصاصی اعلام و حتی از چرای دام در این منطقه جلوگیری کرد. اقلیم این منطقه نیمه‌خشک بیابانی است و از ارتفاعات و دشت تشکیل شده است. باغ قمیشلو در مجاورت قلعه تاریخی قمیشلو، تماشای آهوی ایرانی و قوچ و میش از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری این پارک ملی به شمار می‌روند. پارک ملی قمیشلو علاوه بر آثار تاریخی و فرهنگی که در خود دارد، دارای تنوع و تراکم حیات‌وحش، جوامع و رویشگاه‌های متنوع و شانس دیدن حیات وحش ویژه و چشم‌اندازهای زیبای کوهستانی و دشتی نیز است.

پارک ملی قمیشلو نجف آباد

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *