جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی جیرفت

جاهای دیدنی جیرفت

شهر جیرفت شهری است بسیار باستانی و تاریخی در جنوب استان کرمان که بیشتر آن را به نام شهر دقیانوس می شناسند. این نامگذاری به علت قدمت بالای شهر جیرفت بوده که به تعبیری کهن ترین تمدن جهان در سومر عراق رامتزلزل کرده است. این شهر مورد توجه بسیار مورخان و باستان شناسان ایرانی بسیاری بوده. تحقیقات گستره و اکتشافات بسیاری در این منطقه از کشور صورت گرفته است. در این نوشته ضمن دعوت علاقه مندان به گردشگری برای سفر به این شهر زیبا، به اختصار با برخی از جاهای دیدنی جیرفت آشنا می شویم.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

شهر جیرفت همچنین به علت داشتن طبیعت بسیار زیبا و سرسبز در دل بخش کویری ایران و تاریخ پر فراز و نشیب، جاهای دیدنی و گردشگری بسیاری که دارد. همواره مورد توجه تاریخ دوستان گردشگران به عنوان مقصد سفر خود قرار گرفته است.

رستوران های جیرفت

یکی از جذابیت های سفر به جیرفت تجربه صرف غذا های محلی این شهر در رستوران های آن می باشد. در صورت سفر به شهر زیبا و تاریخی جیرفت می توانید جهت صرف غذا به یکی از رستوران های رستوران ملی جیرفت، کافی شاپ باریستا، رستوران ترنج جیرفت، رستوران خیام جیرفت. کافه رستوران آرکاداش جیرفت، رستوران بام تهران جیرفت، رستوران نادری جیرفت، رستوران بزرگ بام طهران، رستوران مهرگان جیرفت، کبابی و رستوران شاه عباسی جیرفت و … سری بزنید.

رستوران های جیرفت

اجاره سوئیت در جیرفت

در شهر جیرفت سوئیت هایی برای اقامت شما فراهم آمده است که این اقامتگاه ها از لحاظ متراژ، قیمت، تعداد نفرات ظرفیت، امکانات و … با همدیگر تفاوت هایی دارند. این که کدام یک از این سوئیت ها برای شما مناسب است کاملاً بستگی به سلیقه و شرایط شما دارد. جهت دیدن و رزرو این سوئیت ها می توانید از سایت میزبان یاب کمک بگیرید.

هتل های جیرفت

چنانچه شهر جیرفت را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اید می توانید یکی از هتل های زیر را جهت اقامت خود انتخاب کنید. هتل های جیرفت از جمله هتل ناجی جیرفت، هتل دقیانوس، مهمانپذیر مادر جیرفت، هتل فرهنگیان، هتل جام جم جیرفت، هتل هلیل جیرفت و…

 موزه باستان شناسی جیرفت

با توجه به مواردی که در خصوص قدمت و تاریخ شهر جیرفت در مقدمه این نوشته گفته شد به صراحت می توان به جذابیت های این موزه پی برد. موزه باستان شناسی جیرفت وجود خود را مدیون کشاورزی است که در استان کم آب کرمان، به امید برکت خاک را شخم می زد. اشیاء تاریخی که هم اکنون در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است را کشف کرد. موزه باستان شناسی جیرفت یکی از جاهای دیدنی جیرفت می باشد.

 موزه باستان شناسی جیرفت

از دل خاک جیرفت ظروفی از جنس سفال، سنگ و مفرغ بیرون آورده شد که دارای حکاکی و نوشته هایی با خط مخصوص می باشند. نقوش مندرج شده بر روی اشیاء کشف شده از جیرفت نشان از وجود تمدنی والا و کهن در گذشته این مرز و بوم دارد. که به سطح بالایی از پیشرفت در ساخت این ظروف رسیده بوده اند.

مقبره میر حیدر یا گور خاله

این بنای تاریخی و زیبا که از داخل به صورت چهار ضلعی می باشد مربوط به دوره صفوی بوده و از جاهای دیدنی جیرفت است. بنا در منطقه اسفندقه از توابع جیرفت واقع شده است. این بنا نیز همچون دیگر بناهای باقی مانده از عهد صفویه به صورت ایوان های داخلی، گنبد و با تزئینات هندسی شمسی و ستاره رنگی تزئین شده اند. در درون این مقبره چند سنگ قبر مرمر نیز دیده می شود که مربوط به میر حیدر مهنی از عرفای عهد صفوی و یاران و نزدیکان وی است.

مقبره میر حیدر یا گور خاله

شهر دقیانوس

این شهر مجلل تاریخی از جاهای دینی جیرفت می باشد که در شمال شهر جیرفت واقع شده است و مربوط به دوران سلجوقیان است. شهر دقیانوس در زمان سلجوقیان از قطب های تجاری و اقتصادی ایران محسوب می شده است. وسعتی قریب به چهل کیلومتر دارد و هسته مرکزی شهر نزدیک به دوازده کیلومتر می باشد. مارکوپولو، جهانگرد مشهور ایتالیایی در سفرنامه خود از شکوه و جلال شهر دقیانوس در دوران خود یاد کرده است.

شهر دقیانوس

آبشار های جیرفت

یکی از جاهای دیدنی جیرفت آبشار بسیار زیبای وروار است. این آبشار که از جمله بلندترین آبشار های ایران و حتی خاورمیانه است، دارای صد و هفتاد متر ارتفاع بوده و دائمی می باشد. مسیر رسیدن به این آبشار زیبا نیازمند مقداری کوهنوردی و پیاده روی است که به دیدن طبیعت زیبای مسیر، گیاهان دارویی و بکر بودن منطقه وسوسه ای است. که با توجه به کم آبی استان کرمان، ارزش تجربه کردن را خواهد داشت.

آبشار های جیرفت

تپه های کنار صندل

یکی دیگر از جاهای دیدنی جیرفت، تپه های کنار صندل است. این تپه های باستانی در روستای صندل شهرستان جیرفت کشف شده اند. در اکتشافاتی که در این سایت باستان شناسی انجام شده است شگفتی های بزرگی همچون کشف کتیبه پنج هزار ساله جیرفت که کهن تر از تمدن عیلامی بوده. در مدارک سومریان، از آن به نام آرتا و تمدنی بزرگ یاد شده است را منتج شد. کشف تمدن پنج هزار ساله جیرفت ممکن است از تمدن میان رودان و مصر نیز کهن تر و دیین تر باشد. چنانچه از دوست داران تاریخ شناسی و باستان شناسی باشید، بدون شک تپه های کنار صندل مقصدی جذاب در میان جاهای دیدنی جیرفت برای شما خواهد بود.

تپه های کنار صندل

مقاصد طبیعت گردی جیرفت

در کنار مکان های تاریخی و اماکن گردشگری جیرفت، می توان به مقاصد طبیعت گردی زیبا و بکر این منطقه به عنوان دیگر جاهای دیدنی جیرفت اشاره کرد. مقاصدی از جمله:

این منطقه زیبا در دره ای در 55 کیلومتری شهر جیرفت و به موازات بخش شمالی دره دلفارد قرار دارد. در این دره زیبا باغ های قدیمی و وسیع گردو در کنار خروش رودخانه ها و چشمه سار ها، رمون را به بهشتی خیال انگیز تبدیل کرده است. به دلیل اینکه جاده دسترسی به این منطقه نیازمند خودرو های آفرودی و پر قدرت می باشد دسترسی به این منطقه محدود شده است.

همین امر موجب شده طبیعت این منطقه در اکثر مناطق بکر و دست نخورده باقی بماند. چشم انداز های بکر، طبیعت بی مثال روستایی، گونه های مختلف حیاط وحش و پوشش گیاهی منحصر به فرد ارتفاعات، منطقه بهشت گون را در شمال جیرفت پدید آورده است.

مقاصد طبیعت گردی جیرفت

منطقه طبیعت گردی بحر آسمان

در دل رشته کوه بلند و زیبای بحر آسمان و در غرب شهر جیرفت به فاصله 90 کیلومتری، جنگل های بنه، اورس و بادام کوهی چشم اندازی با شکوه را به همراه دارد. این جلوه های زیبایی در روستای بحر آسمان به اوج خود می رسد. این منطقه زمستان های بسیار سرد با بارش برف سنگین و بهاری دلنشین با پوشش گیاهی سرسبز دارد. منطقه از گونه های حیاط وحش گوناگونی برخوردار است.

منطقه طبیعت گردی بحر آسمان

مقصد طبیعت گردی جنگل انار شیطان

درخت انار شیطان که گونه ای در حال انقراض است در جیرفت به نام گل پرکی شناخته می شود. گونه ای درخت کوچک از پیچ اناریان که بومی جنوب آسیا و از گونه های مهم مناطق بیابانی و خشک در جنوب ایران می باشد. این جنگل ارزشمند حدود چهل هکتار وسعت دارد. اگر چه همواره جلوه سبز و نشاط آوری دارد. اما اواسط بهار، در زمان به گل نشستن این جنگل، تصویری خیال انگیز از طبیعت به رخ کشیده می شود. تصویری که تحت تاثیر گل های نارنجی تا زرد، چشم هر بیننده ای را به خود متحیر می کند. این منطقه از جاهای دیدنی جیرفت است.

مقصد طبیعت گردی جنگل انار شیطان

مقصد طبیعت گردی هلیل رود

هلیل رود بزرگ ترین رودخانه دائمی جنوب شرق کشور است که سر چشمه های آن از ارتفاعات لاله زار در بخش های مرکزی استان کرمان آغاز می شود. هلیل رود در طول مسیر خود با گذر از مناطق کوهستانی، جنگلی، جلگه ها و دشت های متعدد، تنوع جالب توجه ای را از گونه های گیاهی، جانوری و چشم انداز های طبیعی ایجاد کرده است. این رودخانه طی هزاران سال جریان مداوم، علاوه بر پدید آوردن جلوه های بصری طبیعت، پدید آورنده تمدن های غنی و ریشه داری نیز بوده است.

مقصد طبیعت گردی هلیل رود

در حاشیه های غربی شهر جیرفت، با گذر هلیل رود از میان بافت مسکونی این شهر و نیز در پایین دست از لا به لای باغ های انبوه مرکبات و نخلستان ها، لطافت جلگه جیرفت به اوج خود می رسد. در قسمت های پایین دست سد هلیل رود و زیر سد جیرفت، دره های عمیق و هراسناک هلیل رود، شبهات زیادی به دره های پارک ملی قدیمی آمریکا پیدا می کنند. این منطقه از جاهای دیدنی جیرفت به شمار می رود.

 

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *