جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی سیرجان

جاهای دیدنی سیرجان

سیرجان مرکز شهرستان سیرجان شهری در غرب استان کرمان است. این شهر یکی از شهرهای صنعتی و اقتصادی کشور به‌ شمار می‌رود و دارای بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن خاورمیانه یعنی گل گهر است. معماری سیرجان صاحب یکی از بی‌ نظیرترین نوع بادگیرهای ایرانی به نام بادگیر چپقی است. در اینجا با تعدادی از جاهای دیدنی سیرجان آشنا می شوید.

از جاهای دیدنی سیرجان می توان به بادگیر چپقی سیرجان، خانه حاج رشید، یخدان های دو قلو سیرجان، آرامگاه میر زبیر، باغ سنگی سیرجان، باغ سنگی سیرجان، کاروانسرای آقا ابراهیم، موزه تاریخ و مردم شناسی سیرجان، عمارت صدرزاده و آرامگاه شاه فیروز اشاره کرد.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

رستوران های سیرجان

بعد از محل اقامت، آنچه برای مسافران بسیار اهمیت دارد، پیدا کردن رستوران خوب در شهر است. در سیرجان رستوران های خوب زیاد است و شما می توانید برای صرف غذا به یکی از این رستوران ها بروید. از غذاهای سنتی این شهر می‌توان به پلو سیرجانی، آبگوشت بادمجان و کشک، آبگوشت زیره، آش گندم شیر، اوماچ آش، خورشت بز قورمه، خورشت به آلو، زیره پلو و کشک کدو اشاره‌ کرد.

رستوران ژنو، رستوران برگ، رستوران خاتون، رستوران سنتی قشقایی شیرازی، رستوران ماکیان کارن، کبابی مسافر و … از جمله رستوران های خوب و با کیفیت بروجرد می باشند که در سفر به این شهر می توانید برای صرف غذا به آن حا بروید.

رستوران های سیرجان

اجاره سوئیت سیرجان

یکی از دغدغه های مسافران در سفر پیدا کردن محل مناسب برای اقامت می باشد. اجاره سوئیت سیرجان یکی از گزینه هایی است که می توانید برای اقامت خود در نظر بگیرید تا با خیال راحت در این شهر به گشت و گذار بپردازید و از جاهای دیدنی سیرجان بازدید کنید.

شما می توانید در سایت میزبان یاب به راحتی در هر نقطه ای از سیرجان سوئیت مورد نظر خود را اجاره نمایید. سایت میزبان یاب این امکان را به شما می دهد که به صورت آنلاین و یا تماس مستقیم با میزبان رزرو خود را انجام دهید.

هتل های سیرجان

اگر در سفر به سیرجان قصد اقامت در هتل های این شهر را دارید بهتر است از قبل رزرو خود را انجام دهید تا در زمان ورود به این شهر با مشکل مواجه نشوید. از جمله هتل های که در سفر به سیرجان می توانید برای اقامت خود در نظر بگیرید هتل فدک سیرجان (دو ستاره)، هتل عطر سیب سیرجان (سه ستاره)، هتل کهکشان سیرجان (دو ستاره) و مهمانسرای جهانگردی سیرجان (دو ستاره) می باشد.

بادگیر چپقی سیرجان

قدمت اين بادگير مربوط به دوره پهلوی است و در سال 1381 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. بادگير چپقی سیرجان به بنایی قدیمی تعلق دارد که آقا سيد علی‌‌ اصغر رضوی مالک آن بوده است و یکی از جاهای سیرجان به شمار می رود. طراحی بادگیر چپقی با الهام از دودکش کشتی‌ها انجام شده است و به همین دلیل ظاهر متفاوتی دارد.

بادگیر چپقی سیرجان

آدرس: استان کرمان، سیرجان، بلوار دکتر صادقی، کوچه حاج رشید

خانه حاج رشید

قدمت خانه حاج رشید به دوره قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی سیرجان است. این بنا در سال 1387 به‌‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه حاج رشید در سال 1274 هجری قمری، توسط سید ابراهیم رضوی، بخشدار وقت سیرجان ساخته شد.

خانه حاج رشید

آدرس: استان کرمان، سیرجان،‎ چهارراه موحدی، بلوار دکتر صادقی، نبش کوچه شماره ۱

یخدان های دو قلو سیرجان

یکی دیگر از جاهای دیدنی سیرجان، یخدان‌های دوقلوی سیرجان است که به یخدان‌های حاج رشید نیز معروف هستند. یخدان های دو قلو سیرجان در سال 1384 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شدند. قدمت این یخدان‌ها مربوط به دوره قاجار است و در سال 1275 هجری شمسی به دست افراد خیر ساخته شدند تا یخ مصرفی مردم سیرجان را تامین کنند.

یخدان های دو قلو سیرجان

آدرس: استان کرمان، شهر سیرجان، غرب محله باغ بمید، خیابان شیخ فضل‌الله نوری، یخدان‌های دوقلوی شهر سیرجان

آرامگاه میر زبیر

آرامگاه میر زبیر از جاهای دیدنی سیرجان محسوب می‌شود و در سال 1375 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این آرامگاه به‌ صورت مربعی به ابعاد خارجی 9 و داخلی 7 متر  است و  با مصالحی مانند قلوه سنگ و ملات گچ ساخته‌ شده است. آرامگاه میر زبیر در شرق روستای شریف‌آباد از توابع دهستان سعادت‌آباد سیرجان و در کنار قبرستان روستا قرار دارد که با نام بنای میر زبیر نیز شناخته می‌شود.

آرامگاه میر زبیر

آدرس: کرمان، سیرجان، توابع دهستان سعادت آباد، شرق روستای شریف آباد

باغ سنگی سیرجان

باغ سنگی سیرجان حاصل تلاش چندین ساله یک پیرمرد به نام درویش خان، اثری هنری است که او فقدان و اندوه خود را در آن بیان داشته است. این باغ با چوب و سنگ شکل گرفته است و از جاهای دیدنی سیرجان است. درویش خان اسفندیارپور که او را با نام درویش خان می‌شناسند، مردی کر و لال بود که در سال 1303 خورشیدی، در روستای میاندوآب کرمان چشم به جهان گشود.

باغ سنگی سیرجان

آدرس: استان کرمان، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان، روستای میاندوآب

کاروانسرای آقا ابراهیم

یکی دیگر از جاهای دیدنی سیرجان کاروانسرای آقا ابراهیم است که با نام‌ کاروانسرای ابراهیم نیز شناخته می‌شود. قدمت این کاروانسرا به دوره صفوی برمی گردد و از کاروانسراهای شاه عباسی می باشد. کاروانسرا دارای دو ورودی دو طبقه است و با حجره‌هایی در اطراف، یک حیاط در مرکز دارد. این کاروانسرا در انتهای بازار آقا ابراهیم قرار دارد.

کاروانسرای آقا ابراهیم

آدرس: استان کرمان، سیرجان، بازار آقا ابراهیم، کاروانسرای آقا ابراهیم

موزه تاریخ و مردم شناسی سیرجان

موزه تاریخ و مردم‌شناسی سیرجان یکی از جاهای دیدنی سیرجان است و  در سال 1384 راه‌اندازی شد. این موزه از سه بخش اسناد و کتب خطی، اشیای تاریخی و مردم‌شناسی تشکیل می‌شود و مجموعه آن شامل اشیای سنگی و سفالی، سکه‌های دوره ساسانی، اشیا فلزی و عکس‌های قدیمی سیرجان است.

موزه تاریخ و مردم شناسی سیرجان

آدرس: استان کرمان، سیرجان

عمارت صدرزاده

قدمت عمارت صدرزاده به دوره قاجار بازمی‌گردد و از جاهای دیدنی سیرجان به ‌شمار می‌رود. این عمارت دو طبقه در وسط باغ پسته‌ قرار دارد و دارای سایه‌بان‌هایی است که از تابش شدید آفتاب بر اتاق‌ها جلوگیری می کند. بخش‌های عمده‌ی عمارت شامل اصطبل، حمام، گاو چاه، استخر، باغچه، حوض‌خانه و شیرسنگی می‌شود.

عمارت صدرزاده

آدرس: استان کرمان، سیرجان

آرامگاه شاه فیروز

این آرامگاه شامل یک ساختمان چهار طاقی آجری با هشت ستون و سقفی گنبدی می باشد که روی این ستون‌ها ساخته شده است.  این اثر در سال 1378 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آرامگاه شاه فیروز در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان، بر فراز صخره‌ای از سنگ سبز تیره به ارتفاع ۳۰ متر واقع شده است و از جاهای دیدنی سیرجان به شمار می رود.

آرامگاه شاه فیروز

آدرس: استان کرمان، سیرجان، ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *