جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی خوی

جاهای دیدنی خوی

خوی بزرگترین و مهمترین شهر استان آذربایجان غربی بعد از ارومیه می باشد و به لحاظ تمدن و جایگاه مذهبی یکی از شهرهای شاخص کشور می باشد. پیشینه این شهر به سه هزار سال پیش برمی گردد. آثار تاریخی زیادی در منطقه خوی وجود دارد که آرامگاه شمس تبریزی یکی از آن هاست. در اینجا با تعدادی از جاهای دیدنی خوی آشنا می شویم. از جاهای دیدنی خوی می توان به بازار قدیمی خوی، مسجد مطلب خان، کلیسای قریس، کلیسای مهلذان، خانه کبیری، کلیسای سورپ سرکیس اشاره کرد.

رستوران های خوی

در سفر به این شهر تاریخی حتما سری به رستوران های این شهر بزنید. از جمله به رستوران های این شهر می توان به تالار و رستوران تشریفات خوی، رستوران جلالی، چلو کبابی حاج حسین، رستوران صوفی و رستوران استانبول اشاره کرد.

اجاره سوئیت در خوی

اگر قصد سفر به خوی ، شهر تاریخ و طبیعت را دارید حتما زمان زیادی را برای دیدن جاذبه های طبیعی آن صرف خواهید کرد که این نیازمند مکان اقامتی مناسب و راحت در خوی است. مجموعه میزبان یاب برای اجاره سوئیت و آپارتمان در خوی همراه مسافرین عزیز است تا اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین انتخاب و به آسانی رزرو کنند و از سفر خود لذت ببرند.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

هتل های خوی

هتل های خوی می تواند محل اقامت مناسبی برای مسافرانی باشد که می خواهند چند روزی را در این شهر بمانند و به گردش و تفریح بپردازند. از هتل های خوی می توان هتل زمرد خوی (دو ستاره)، هتل ثمین خوی (سه ستاره) و هتل جهانگردی خوی (دو ستاره ) را نام برد.

بازار قدیمی خوی

بازار خوی از جاهی دیدنی خوی است و به دستور احمدخان دنبلی به طرح بازار وکیل شیراز ساخته و کاروان‌ سرای بزرگی پیوسته به بازار بنا شد که به کاروان‌ سرای خان معروف است. این بازار با پلان مستطیلی از چندین راسته بازار سرپوشیده، تعدادی سرا، چندین چهارسو و گذرهای قدیمی تشکیل شده است. هرچند بخش‌های زیادی از راسته بازارها و كاروان‌ سراها بعدها به آن اضافه شده‌اند.

از قسمت‌های قابل‌توجه بازار خوی، می توان به مسگر بازار، بورکچی بازار، زرگر بازار، خرازی بازار، فرشچی بازار و… اشاره کرد. . برخی از این راسته‌ها به نام اشخاص خیری بودند که در عمران و آبادی بازار نقش موثری داشتند مانند امیر، جواد، حاجی‌ بابا و… در این بازار پنج کاروانسرا به نام های کاروانسرای خان، کشمش چیلار، بلوسی، چیت‌ساز و کاروانسرای میرزا هاشم وجود دارد.

بازار قدیمی خوی

آدرس: استان آذربایجان غربی، شهر خوی، ضلع جنوب شرقی چهار راه مرکزی، خیابان طالقانی

مسجد مطلب خان خوی

قدمت این مسجد که از جاهای دیدنی خوی است به دوره حکومت ایلخانان در شهرستان خوی برمی گردد. با گذشت زمان، بنای اولیه مسجد از بین رفت‌ و در دوران قاجار، مسجد جدیدی بر روی خرابه‌های مسجد قبلی، ساخته شد. این مسجد در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد مطلب خان خوی

آدرس: ایران، آذربایجان غربی، خوی، خیابان طالقانی

کلیسای قریس خوی

این کلیسا که از جاهای دیدنی خوی می باشد به نام کلیسای مریم مقدس نیز شناخته می شود. کلیسای قریس در روستایی با همین نام قرار دارد و قدمت آن به قرن شانزدهم و هفدهم میلادی برمی گردد. مصالح اصلی به‌کار رفته در ساخت کلیسا شامل تخته‌سنگ، سنگ‌های لاشه‌ای و در بخش‌هایی از آن سنگ‌های تراش‌خورده آذرین می باشد. . این اثر در سال ۱۳۷۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای قریس خوی

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، شهرستان خوی، روستای قریس

کلیسای مهلذان خوی

کلیسای مهلذان از جاهای دیدنی خوی می باشد و  با نام‌های کلیسای صلیب مقدس و کلیسای سورپ خاچ نیز شناخته می‌شود. این کلیسا در روستایی با همین نام و در هشت کیلومتری شمال خوی قرار دارد. قدمت دقیق بنا مشخص نیست. عده ای آن را به دوره صفویه و عده ای آن را به دوران ایلخانی نسبت داده اند. کلیسای مهلذان در سال 1378 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

کلیسای مهلذان خوی

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، شهرستان خوی، روستای مهلذان

خانه کبیری خوی

این خانه از جاهای دیدنی خوی می باشد و قدمت به آن به دوران زندیه برمی گردد. این بنا شامل دو طبقه می باشد و مالک آن فردی به نام حاج میر اسماعیل کبیری بوده است. این اثر در سال 1356 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در حال حاضر در حیاط این خانه سفره خانهای برای پذیرایی از میهمانان وجود دارد.

خانه کبیری خوی

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، خوی، خیابان آیت ‌الله طالقانی، کوچه‌ی امیر، بن‌بست اخوان، پلاک ۳

کلیسای سورپ سرکیس

کلیسای سورپ سرکیس در شمال غربی خوی قرار دارد. با توجه به معماری این بنا، احتمالا این کلیسا در قرن چهارم هجری ساخته شده است. هر چند برخی محققان قدمت ابن بنا را به قرن نهم و برخی دیگر به قرن چهاردهم میلادی نسبت داده اند. این کلیسا در سال 1347 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی خوی به شمار می رود.

کلیسای سورپ سرکیس

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، خوی، میدان قمسال، محله‌ امامزاده

آرامگاه شمس تبریزی

آرامگاه شمس تبریزی یکی از جاهای دیدنی خوی است که در سال 1352 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آرامگاه از مکان‌های گردشگری و زیارتی خوی است که گفته می‌شود، محل مدفن شمس تبریزی است. در این آرامگاه فقط یک سردیس، یک مناره و سنگ مزار وجود دارد و این تمام سهم شمس تبریزی در آرامگاهش است. محمد بن علی بن ملک‌ داد تبریزی ملقب به شمس‌الدین یا شمس تبریزی، از صوفیان ایرانی مسلمان مشهور سده هفتم هجری است. برخی معتقدند شمس در قونیه دفن شده است و عده‌ای دیگر آرامگاه وی را در شهر خوی می‌دانند.

مناره شمس تبریزی متعلق به سده شش ه‍جری قمری اثر ارزشمند دیگری است که در این مجموعه قرار دارد و از جاهای دیدنی خوی به شمار می رود. این مناره برج زیبایی است که در گذشته در وسط باغ مشجری در گوشه شمال‌ غربی شهر خوی قرار داشت. ولی امروزه در میان ساخت‌ و سازهای شهری، در محله شمس‌ تبریزی شهر خوی جای گرفته است. سبک معماری مناره شمس تبریزی بسیار به بناهای دوره سلجوقی نزدیک است که در بردسیر کرمان وجود دارد و به میل قاوردی معروف است.

کلیسای سورپ سرکیس

آدرس: ایران، استان آذربایجان غربی، خوی، محله امامزاده، بلوار شمس تبریزی

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *