جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی گنبد کاووس

جاهای دیدنی گنبد کاووس

 گنبد کاووس مرکز شهرستان گنبد کاووس و بزرگترین شهر استان گلستان است. این شهر به دلیل داشتن بلندترین برج آجری دنیا با همین نام که در قرن یازدهم میلادی ساخته شده است. همچنین به عنوان اولین شهر با معماری شطرنجی در ایران، معروف است. در اینجا با تعدادی از جاهای دیدنی گنبد کاووس آشنا می شویم.

از جاهای دیدنی گنبد کاووس می توان به گنبد قابوس، شهر باستانی جرجان، تالاب آلاگل، تالاب آجی گل، تالاب آلماگل، بازار روس ها و سد گلستان می باشد.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

رستوران های گنبد کاووس

اگر قصد سفر به گنبد کاووس را دارید برای صرف غذا می توانید به رستوران های این شهر بروید. در اینجا اسامی تعدادی از این رستوران ها را نام می بریم.

رستوران دربار، رستوران سنتی خوان، تالار و رستوران مرکزی شهر، رستوران و فست فود نارنج، رستوران اجه، رستوران برتر جوجه، رستوران گندم از جمله رستوران های خوب و با کیفیت گنبد کاووس می باشند که می توانید برای صرف غذا به آن جا بروید.

رستوران های گنبد کاووس

 

اجاره سوئیت در گنبد کاووس

اگر قصد سفر به گنبد کاووس، شهر تاریخ و طبیعت را دارید. حتما زمان زیادی را برای دیدن جاذبه های طبیعی آن صرف خواهید کرد که این نیازمند مکان اقامتی مناسب و راحت در گنبد کاووس است. مجموعه میزبان یاب برای اجاره سوئیت و آپارتمان در گنبد کاووس همراه مسافرین عزیز است تا اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین انتخاب و به آسانی رزرو کنند و از سفر خود لذت ببرند.

هتل های گنبد کاووس

هر چند هتل های زیادی در این شهر وجود ندارد اما اقامت در هتل یکی دیگر از گزینه هایی است که در سفر به شهر گنبد کاووس می توانید در نظر بگیرید. از جمله هتل های گنبد کاووس می توان به هتل قابوس گنبد کاووس (تک ستاره) و متل شیدا گنبد کاووس (تک ستاره) اشاره کرد. مهمانسرای فردوسی، مهمانسرای ارتش و تالار فرهنگیان (خانه معلم) نیز از اقامتگاه هایی است که در سفر به این شهر می توانید در آنجا اقامت کنید.

هتل های گنبد کاووس

 

گنبد قابوس

این معماری یکی از جاهای دیدنی گنبد کاووس است.  برج گنبد قابوس یا برج گنبد کاووس بلندترین برج تمام آجری جهان به شمار می‌آید. گنبد قابوس مقبره قابوس پسر وشمگیر شمس‌المعالی است و به سرپرستی خود او بنا شده است. . آجرهایی که در آن برج به کار رفته از خاک گلشن است که خاک ساروجی است و این خاک را در زمان ساخت برج با اسب از دامنه کوه مینودشت آوردند. برج گنبد قابوس در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در فهرست  آثار ملی ایران به ثبت رسید. این اثر در سی‌ و‌ ششمین همایش یونسکو، در بین میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

گنبد قابوس

شهر باستانی جرجان

در کاوش های صورت گرفته در این شهر باستانی بناهایی از دوره سامانی و سلجوقی با اتاق‌ها، چاه‌های بسیار، آبراهه و حوض‌های آجری و نیز مسجدی از دوره سلجوقی با طرح چهار ایوانی و اتاق‌های متعدد یافت شده است. شهر باستانی جرجان که یکی از جاهای دیدنی گرگان می باشد در سال 1317 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در ساخت جرجان از معماری پیشرفته‌ای بهره برده شده و بیش از هزار سال قبل، دارای امکاناتی مانند فاضلاب شهری، خیابان‌هایی با سنگ فرش‌های منقش آجری و سیستم آبرسانی به خانه‌ها بوده است.

شهر باستانی جرجان

تالاب آلاگل

آب تالاب آلاگل  از رودخانه مرزی اترک و زهکشی‌ های طبیعی نهرهای شور به نام‌های سامان و شورجه تامین می‌شود. تالاب آلاگل به عنوان تالاب بین‌المللی از سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی گنبد کاووس می باشد. . در برخی از نقاط تالاب نی، جگن و درختچه‌های گز وجود دارد.

از جمله پرندگانی که در فصل مهاجرت به این تالاب می آیند می توان به  انواع قو، فلامینگو، اردک، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم، کاکائی، بالکان، آبچلیک و… اشاره کرد. تالاب آلاگل یک تالاب آب شور است. مساحت این تالاب هزار و چهارصد هکتار است.

تالاب آلاگل

تالاب آجی گل گنبد کاووس

تالاب آجی گل یکی دیگر از جاهای دیدنی گنبد کاووس است که در شمال شهر گنبد کاووس و در جنوب روستای تنگلی قرار دارد. آب این تالاب از طریق رودخانه اترک تامین می شود. از جمله پرندگانی که در فصل مهاجرت در این تالاب دیده شده اند می توان به فلامینگو، غاز پیشانی سفید، پلیکان سفید، پلیکان پا خاکستری، قوی گنگ، قوی فریادکش، انواع کشیم‌ها، بوتیمارهای کوچک، سلیم‌ها و پرستو‌ها اشاره کرد.

تالاب آجی گل نیز به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. مساحت این تالاب سیصد و شصت هکتار می باشد و جزو تالاب های آب شور ایران به حساب می آید.

تالاب آجی گل گنبد کاووس

تالاب آلماگل گنبد کاووس

تالاب آلماگل در حدود پنجاه و پنج کیلومتری شمال شهرستان گنبد کاووس واقع شده است. از جمله آبزیانی که در این تالاب وجود دارند می توان به زردک، سیاه‌ ماهی، کپورچه، آمور، کپور معمولی، پاروا، کلمه، اسبله، کامبوزیا و گاوماهی اشاره کرد. مساحت این تالاب دویست و هفت هکتار است . واین تالاب مانند دو تالاب آجی گل  آلاکل به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. عمق این تالاب در نقاط مختلف از یک متر تا سه متر متغیر می باشد و شوری آن از دو تالاب آجی گل و آلاگل کمتر است.

تالاب آلماگل گنبد کاووس

بازار روس ها گنبد کاووس

این بازار یکی از جاهای دیدنی گنبد کاووس می باشد که در ورودی این شهر قرار دارد. مغازه های زیادی در این بازار وجود دارد که هنگام سفر به این شهر می توانید سری به آنجا بزنید و اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنید.

بازار روس ها گنبد کاووس

سد گلستان گنبد کاووس

سد گلستان در دوازده کیلومتری شمال‌ شرق شهرستان گنبد کاووس و بر روی رودخانه بزرگ گرگان رود احداث شده است. . این سد از نوع سدهای خاکی است و شاخه اصلی رودخانه گرگان رود از کوه‌های شرق استان سرچشمه می‌گیرد. . به‌ دلیل وجود رطوبت زیاد هوا و زمین حاصلخیز، تمامی مراتع اطراف پوشیده از پوشش گیاهی می باشد و مکان مناسبی برای تفریح و گذراندن وقت با خانواده می باشد.

سد گلستان گنبد کاووس

 

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

جاهای دیدنی میاندوآب

جاهای دیدنی میاندوآب

جاهای دیدنی میاندوآب این شهر مرکز شهرستان میاندوآب می باشد و در جنوب استان آذربایجان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *