جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی ری

جاهای دیدنی ری

شهر ری مرکز شهرستان ری در استان تهران می باشد. این شهر که از کهن ترین شهرهای جهان است در طول تاریخ نام های مختلفی داشته است. بنابر آنچه که در اوستا آمده ری سیزدهمین شهری است که در جهان ساخته شده‌ است. جاهای دیدنی ری مانند آتشکده‌های قدیمی، تپه‌های باستانی، قلعه‌های قدیمی و امامزاده‌ها، شهر ری را به یکی از مناطق گردشگری پایتخت تبدیل کرده است.

از جاهای دیدنی شهر ری می توان به تالاب عشق آباد، برج طغرل، قلعه گبری، برج یزید، آرامگاه بی بی شهربانو، آتشکده بهرام، بازار ری و حرم شاه عبدالعظیم اشاره کرد.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها کلیک کنید

رستوران های ری

شهر ری یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین شهرهای ایران است که قدمتی دیرینه دارد. در سفر به این شهر حتما سری به رستوران های ری بزنید و غذاهای خوشمزه ای که در رستوران های این شهر سرو می شود را در کنار خانواده تان امتحان کنید.

از جمله رستوران های شهر ری می توان به رستوران زیتون، رستوران حاج مظلوم، سفره خانه سنتی سناتوری، رستوران عمارت، کباب سرای ناز خاتون و رستوران هفت خوان ری اشاره کرد.

رستوران های ری

اجاره سوئیت در ری

در سفر به شهر ری اگر می خواهید در این شهر اقامت داشته باشید با توجه به اینکه هتل های زیادی در این شهر وجود ندارد اجاره سوئیت یکی از گزینه هایی است که می توانید برای اقامت خود در نظر بگیرید. سایت میزبان یاب این امکان را به شما می دهد تا به راحتی در هر نقطه ای از شهر اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

هتل های ری

اگر قصد زیارت شاه عبدالعظیم را دارید می توانید در هتل هایی که اطراف این حرم وجود دارند اقامت کنید. از جمله این هتل ها می توان به هتل و.یلایی یادگار امام تهران (تک ستاره)، هتل بزرگ فردوسی تهران (چهار ستاره)، هتل آرمان تهران (دو ستاره)، هتل گلستان تهران (تک ستاره) و هتل پرشیا 2 تهران (سه ستاره) اشاره کرد.

هتل های ری

تالاب عشق آباد

تالاب عشق آباد یکی از جاهای دیدنی ری است که در دو کیلومتری روستایی به همین نام در بخش قلعه نو و در بیست و پنج کیلومتری مرکز شهرستان ری قرار دارد. اگر چه حجم آب تالاب در ‌فصل‌های مختلف متغیر است اما با این حال میزبان انواع پرندگان بومی، عبوری و مهاجر در طول سال است. نی، پوشش گیاهی در اطراف این تالاب می باشد.

تا کنون ۱۵۱ گونه پرنده در این تالاب دیده شده است. از جمله این پرندگان می توان  گنجشک خانگی، کلاغ سیاه، کلاغ ابلق، سنقر تالابی، کبوتر چاهی‌، قمری خانگی‌، آبچلیک پاسرخ، خوتکا‌، نوک خنجری و … را نام برد.

تالاب عشق آباد

برج طغرل

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر ری برج طغرل است. این برج مربوط به دوران سلجوقیان می باشد و در شرق آرامگاه ابن بابویه قرار دارد. از این برج در گذشته به عنوان ساعت استفاده می‌شده است. بر بدنه خارجی این بنا،بیست و چهار کنگره وجود دارد که با تابش خورشید بر هر کدام از آن‌ها، می‌توانستند زمان را محاسبه کنند.

برج طغرل

قلعه گبری

قلعه گبری در شهرک علایی در جنوب شرقی شهر ری و در محله‌ای به همین نام است که قدمت آن به دوران ساسانیان بر می‌گردد. مساحت این قلعه بالغ بر سه هزار متر مربع بود که به‌ صورت دژی مستحکم با چهار برج تدافعی و دیدبانی ساخته شد. مصالح تشکیل‌دهنده قلعه خشت و چینه است که امروزه به دلیل فرسایش تخریب شده و تنها دیواره های بلند و طولانی آن بر جای مانده است.

قلعه گبری

برج یزید ری

بر اساس گفته مورخان و کارشناسان، بزرگ امید این مکان را ساخت تا پس از مرگش، استخوان‌هایش را آنجا دفن کند. طبق روایات تاریخی این برج حدودا هزار سال پیش ساخته شده است. باستان‌ شناسان، بزرگ امید را فردی زرتشتی می‌دانستند و از آنجایی که زرتشتی‌ها، خاک را عنصر پاکی می‌دانند، هیچ‌ وقت پس از مرگ جسدشان را در خاک دفن نمی‌کنند. این مکان از جاهای دیدنی ری است که در سفر به این شهر می توانید از آن بازدید کنید.

بلکه جسد را در مکانی بلند قرار می‌دهند تا پس از اینکه خوراک پرندگان شد، استخوان‌هایش را جمع‌ آوری کنند و داخل کوزه‌ای به نام استودان قرار دهند و سپس آن کوزه را دفن کنند. برج یزید که به برج نقاره خانه نیز معروف است در شمال شهرستان ری در غرب امین‌آباد قرار دارد.

برج یزید ری

آرامگاه بی بی شهربانو ری

این آرامگاه در محوطه‌ای مستطیلی شکل قرار گرفته که با دیواری سنگی پوشیده شده و از شمال در محدوده کوهستان قرار می‌گیرد. بر اساس کتیبه موجود در این آرامگاه و باور اهالی منطقه، شهربانو همسر امام سوم شیعیان، امام حسین (ع) است. به گفته برخی از کارشناسان این بنا یکی از پرستشگاه‌های زرتشتیان قبل از اسلام در این منطقه محسوب می‌شود.

آرامگاه بی بی شهربانو ری

آتشکده بهرام

این آتشکده که متعلق به دوره ساسانیان است یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر ری به شمار می رود. آتشکده بهرام در دوازده کیلومتری جنوب‌ شرقی شهر ری به سوی ورامین بر روی تپه‌ای پهناور و باستانی در روستای قلعه‌نو واقع شده است. با توجه به اینکه بـقایای کاخ روی دو پایه بزرگ ساخته شده و از فاصله دور به میل شباهت دارد، این بنا به تپه میل هم مشهور است‌. مصالح به کار رفته در این تپه، سنگ، ساروج، خشت و گل می باشد.

آتشکده بهرام ری

بازار تاریخی ری

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر ری، بازار قدیمی ری است که قدمتی پانصد ساله دارد. این بازار به دستور امیر کبیر بازسازی شده است و در شمال حرم شاه عبدالعظیم قرار دارد. بازار ری از دو راسته بازار تشکیل شده که در محل تلاقی خود یک چهار سوق را تشکیل می دهد. در گذشته این بازار یکی از مراکز اصلی فروش داروهای سنتی و گیاهان بومی بوده است. که امروزه یکی از مراکز خرید شهر ری می باشد و می توانید اجناس مختلف را در آن پیدا و خریداری نمایید.

بازار تاریخی ری

حرم شاه عبدالعظیم

حرم شاه عبدالعظیم محل دفن عبدالعظیم حسنی، از نوادگان امام حسن مجتبی ‌است و از مهم ترین جاهای دیدنی ری به شمار می رود. هر ساله تعداد زیادی از مردم برای زیارت راهی این حرم می شوند. بنای اولیه این حرم را محمد پسر زید داعی علوی در نیمه دوم قرن سوم هجری قمری به طور اساسی مرمت کرده است.

حرم شاه عبدالعظیم

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *