جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی پاکدشت

جاهای دیدنی پاکدشت

پاکدشت در جنوب شرق استان تهران می باشد و مرکز شهرستان پاکدشت است. با توجه به این که گلخانه های مدرن و سنتی زیادی در این شهر وجود دارد به عنوان پایتخت گل و گیاه شناخته می شود. بیشتر گل و گیاهان پاکدشت در روستاهای گلزار، آلوئک و فیلستان در گلخانه‌های مکانیزه و سنتی کشت می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از جاهای دیدنی پاکدشت را با هم مرور کنیم.

بیش از ۵۰ اثر تاریخی و گردشگری در پاکدشت وجود دارد که تاکنون سی اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از جمله جاهای دیدنی پاکدشت می توان به یخچال یبر داغلان پاکدشت، عمارت ناصریه پاکدشت، تپه و قلعه ترپاق پاکدشت، پل جیتو پاکدشت اشاره کرد. همچنین کاروانسرای خاتون آباد، امام زاده عبدالله پاکدشت، امام زاده طالب پاکدشت و امام زاده حسن (ع) پاکدشت از دیگر جاهای دیدنی پاکدشت می باشد.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

رستوران های پاکدشت

انتخاب یک رستوران خوب برای صرف غذا یکی از موردی است که در سفر باید به آن توجه شود. در پاکدشت رستوران های با کیفیتی وجود دراد که می توانید برای خوردن یک غذای خوشمزه به آن جا بروید و از غذای خود لذت ببرید.

از جمله رستوران های پاکدشت می توان به رستوران باباطاهر، رستوران عطر توت، رستوران و سرای سنتی باغ خرمالو، رستوران لوکس حاج عباس،باغ رستوران حاجی احمدی، رستوران شهرک و … اشاره کرد.

رستوران های پاکدشت

اجاره سوئیت در پاکدشت

اگر به پاکدشت سفر می کنید با اجاره سوئیت در پاکدشت می توانید چند روزی را در شهر گل و گیاه که هلند ایران نامیده می شود بمانید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید و از جاهای دیدنی پاکدشت هم غافل نشوید.

شما می توانید در سایت میزبان یاب به راحتی در هر نقطه ای از پاکدشت سوئیت مورد نظر خود را اجاره نمایید. سایت میزبان یاب این امکان را به شما میدهد که به صورت انلاین و یا تماس مستقیم با میزبان رزرو خود را انجام دهید.

یخچال یبر داغلان پاکدشت

یخچال یبر داغلان در دوران قاجار توسط خانمی به اسم گلین به نیت یاری رساندن به مردم ساکن در منطقه پاکدشت برای تامین آب سالم و خنک ساخته شده است. این اثر مهم در تاریخ دوم اسفند سال هفتاد و شش به شماره ۱۹۶۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حوضچه یخ گیری از یخچال در زمستان پر می شد و سپس یخ های آن را قطعه قطعه کرده و داخل مخروطه افکن می ریختند. که انتهای آن دو  چاهی بود و روی آن را با علف های تر می پوشاندند. به این شکل آب ذوب شده تا تیرماه باقی می ماند و یخ از طریق ساختمان جلوی آن به مردم عرضه می شد.

یخچال یبر داغلان پاکدشت

عمارت ناصریه پاکدشت

این بنای زیبا در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی پاکدست می باشد. عمارت ناصریه پاکدشت در دوران گذشته به ناصرالدین میرزا یکی از فرزندان مظفرالدین شاه تعلق داشته و به دلیل قدمت تاریخی آن بارها مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته است. عمارت ناصریه که به عمارت کاخ ناصرالدین میرزا معروف است در دوطبقه و با پوشش شیروانی ساخته شده که در شمال روستای جمال آباد واقع شده است.

عمارت ناصریه پاکدشت

تپه و قلعه ترپاق پاکدشت

این بنای تاریخی که در سال 1382  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است در گویش ترکی یعنی تپه متشکل از خاک که در فاصله یک کیلومتری از جنوب غربی دهستان فیلستان واقع شده است. مساحت این تپه بیست هزار متر مربع می باشد که در شمار تپه های بزرگ استان تهران محسوب می شود.

با توجه به  سفالینه ها و موادی که در این تپه یافت شده است این طور بر می آید که قدمت تپه به هزاره اول قبل از میلاد بر می گردد که در دوران اسلامی قلعه ای بر روی این تپه احداث شده است.

تپه و قلعه ترپاق پاکدشت

پل جیتو پاکدشت

این پل یکی دیگر از جاهای دیدنی پاکدشت است که از پل های باقی مانده از دوران قاجار می باشد. در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل جیتو در جنوب رو ستای جیتو و در کنار کارخانه چای بر روی مسیل آبی که از جنوب روستا می گذرد واقع شده است. گفته می شود این پل به سفارش خانمی از همین روستا ساخته شده تا زائرانی که قصد رفتن به خانه خدا را داشتند بتوانند به راحتی در این مسیر رفت و آمد کنند.

پل جیتو پاکدشت

کاروانسرای خاتون آباد

این کاروانسرا در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار توسط روحانی معروف حاج ملا علی کنی ساخته شده است و از جاهای دیدنی پاکدشت به شمار می رود. وی که به قصد زیارت امام رضا(ع) راهی می شود به این منطقه که می رسد. مکانی برای استراحت نمی یابد به همین دلیل هزینه سفر خود را صرف ساخت مامنی برای استراحت و رفاه حال زائرین امام هشتم (ع) می کند.

کاروانسرای خاتون آباد

امام زاده عبدالله (ع) پاکدشت

بنای ساختمان بقعه که مربوط به دوران قاجار است چهار گوش و با پوشش گنبدی می باشد. . این بقعه در فهرست آثار تاریخی ـ فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده است. نسب امامزاده را به امام موسی بن جعفر(علیه السلام) منتسب می دانند. آستان امامزاده عبدالله (علیه السلام) درجنوب روستای عباس آباد لرنی، در فاصله ۶ کیلومتری جاده تهران ـ مشهد واقع گردیده است.

امام زاده عبدالله (ع) پاکدشت

امام زاده طالب (ع) پاکدشت

بنای این بقعه متبرکه که مربوط به زمان قاجاریه و به صورت خشت و گل و بسیار قدیمی و فرسوده بوده است. در سال ۱۳۷۷ و با همت اداره اوقاف و امور خیریه پاکدشت تجدید بنا شد. بر اساس روایات و سنگ نوشته های درون حرم، نسب آن حضرت به امام زین العابدین (علیه السلام) می رسد.

آستان امامزاده طالب (علیه السلام) بعد از شهر پاکدشت در بخش شریف آباد و در شمال جاده اصلی تهران ـ مشهد بعد از شهر پاکدشت، شمال روستای خسرو واقع شده است. این بنا از جاهای دیدنی پاکدشت است.

امام زاده طالب (ع) پاکدشت

امام زاده حسن (ع) پاکدشت

یکی دیگر از جاهای دیدنی پاکدشت بقعه امام زاده حسن (ع) پاکدشت است. اصل بنای این بقعه مربوط به دوران قاجار است و شامل یک اتاقک خشتی قدیمی و فرسوده با گنبدی مخروطی و یک در ورودی ساده است. ضریح داخل حرم به صورت مشبک و فلزی است. . این بقعه در فهرست، آثار تاریخی ـ فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. امامزاده حسن (علیه السلام) از فرزندان امام موسی کاظم (علیه السلام) است. آستان امامزاده حسن در مرکز روستای یبر داغلان واقع شده است.

امام زاده حسن (ع) پاکدشت

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *