جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی فیروزکوه

جاهای دیدنی فیروزکوه

فیروزکوه از شهرهای بزرگ استان تهران است. این منطقه باستانی اساطیر و مشاهیری با داستان هایی جذاب دارد. جاهای دیدنی فیروزکوه در تابستانهای گرم و زمستانهای سرد گردشگران را به خود جذب می کند.

این منطقه اکوتوریسم یکی از از مهم ترین باغ وحش ها را در خود جای داده است.

از جاهای دیدنی فیروزکوه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنگه واشی:

این تنگه با طبیعتی زیبا از جاهای دیدنی فیروزکوه و محل گردشگران در فصل تابستان است. طول این تنگه ۳۰۰ متر و صخره هایش به ارتفاع حدود ۱۰۰ متر رودخانه ای را در خود جا داده است. این رود از کوه واشی سرچشمه می گیرد. بعد از عبور از تنگه اول درتنگه دوم قرار می‌گیرید که حدود ۲ کیلومتر با تنگه اول فاصله دارد.

از سمت تهران، پس از روستای جلیزجند به تنگه واشی می‌رسید.

علاوه بر این طبیعت بک آثار باستانی از دوران قاجار به چشم می خورد که مربوط به سه کتیبه فتحعلی شاه است و تنها یک کتیبه آن در این محل به دستور فتحعلی شاه حکاکی شده است.

تنگه واشی جاهای دیدنی فیروزکوه

از جاهای دیدنی فیروزکوه غار بورنیک:

این غار بر بلندای کوه کوهستانی بهنام بورنی یا بورنیک قرار گرفته است و از جاهای دیدنی فیروزکوه می باشد. داستان نامگذاری این غار را اهالی این منطقه این گونه بیان می کنند که بور به معنای گودال و آن را گودال نیک نام نهادند. برخی دیگر بور را تغییر یافته واژه بار می‌دانند و آن را محل امن می‌نامند. در دهانه این غار رودخانه میگذرد و زمانی این غار محلی برای پناه گرفتن به هنگام شکار به حساب می آمد.

درون بورینگ تالار بزرگ قرار گرفته است که هر تالار آن طاق دیس هایی  قدمت دار دارد. دیوارهای درونی این غار با زیبایی خاصی جلوه پیدا کرده است. نظیر چکنده های گل کلمی و نخودی سفید رنگ و صورتی. قطعات سفالی شکسته شده در این غار نشان از وجود انسان های پیش از تاریخ است که در آن زندگی می کردند.

غار بورنیک جاهای دیدنی فیروزکوه

چشمه خمده :

با خواص درمانی که این چشمه دارد برای درمان بیماریهایی پوستی استخوان و مفاصل از آن استفاده می شود. این چشمه در فصل های تابستان و بهار گردشگران را به خود جذب می‌کند.

دکتر جهانبخش نیکوپور معتقدند که آب این چشمه درمان بیماری‌هایی نظیر دردهای مفصلی و استخوانی، زردی، جوش و دمل می‌باشد. همچنین، اینطور گفته می‌شود که شنا در این آب به طور مستقیم روی آرامش روح و روان تاثیر مثبتی می‌گذارد.

اگر از سمت تهران عازم این چشمه هستید؛ در مسیر فیروزکوه، سی یا چهل کیلومتر پس از دماوند، در سمت راست جاده به دنبال جاده زرین‌دشت باشید و پس از ورود به آن، عازم خمده شوید.

قلعه لاجورداز جاهای دیدنی فیروزکوه:

این منطقه تاریخی که قدمت آن به دوران پیش از اسلام یعنی زمان ساسانیان برمیگردد تا قرن هفت و هشت مورد بهره برداری قرار گرفته است. سروده از فردوسی شاعر بزرگ ایران در قطعه شاهنامه به شرح زیر است:

دژگنبدان و کوه چرمنه/ دژلاجورد برای بنه

قلعه لاجورد

تنگه میشینه مرگ فیروزکوه:

آهنگ با عنوان چهارمحال تهران نیز از آن یاد می شود که یکی ازجاذبه های دیدنی این منطقه به حساب می آیدکه مسیر رسیدن به آن کمی صعب العبور است.

در مسیر این تنگه آبشارهای گوناگون و زیادی وجود دارد که از بالا به پایین سرازیر می شوند. عبارت میشینمه  به معنای وجود تعداد مجسمه میش در مسیر است است تا به قله و عبارت مرگ به معنای وجود چشمه ای که آب آن برای پرندگان مضر است و باعث مرگشان میشود.

اجاره اقامتگاه در بهترین نقطه فیروزکوه

یکی از جاهای دیدنی فیروزکوه روستای هرانده است.

از جاذبه های گردشگری این روستا می توان نهرها و رودهای پر آب کوچه باغ ها و درختان تبریزیو و دشت ها را نام برد. این روستا بهترین گزینه پیش رو برای گردشگری است چرا که فاصله کمی با شهر تهران دارد. غار بورنیک در نزدیکی این روستا قراردارد.

روستای هرانده

روستای لزور:

این روستا بزرگترین روستایی است که در میان رشته کوههای البرز قرار گرفته است. مردم روستا به فعالیتی چون دامپروری و کشاورزی مشغول هستند. مناظر طبیعی دیدنی این روستا قابل ملاحظه است.

روستای لزور

برج سنگی دیده بانی مزداران :

این برج با این عنوان برگرفته از نام روستایی  می باشد و نام اصلی آن نامشخص است. در ورودی این سازه در ضلع جنوبی آن قرار دارد که دارای پلانی هشت ضلعی است. این برج تاریخی که به ثبت رسیده ملی است از لاشه سنگ و ملات گچ و ساروج به صورت چهار ضلعی ساخته شده است. در بالای در ورودی برج یک پنجره مستطیل شکل وجود دارد که در بالای آن یک تخته چوب پهن نصب شده است. در اضلاع داخلی برج چهار طاق نما وجود دارد که بالای آن تزئیناتی  ایجاد شده است.

برج سنگی دیده بانی مزداران

غار رود افشان:

یکی دیگر از جاهای دیدنی فیروز کوه غار رود افشان؛ گذر از تقسیم بندی کشوری که این غار عضوی از دماوند است اما به دلیل اینکه در نزدیکی فیروزکوه قرار دارد از جاهای دیدنی فیروزکوه محسوب می شود.

به دلیل وجود نمادین حوض آب و ستونی در میانه‌اش، این دخمه به نام الهه باروری، آناهیتا نامیده می‌شود.

زمانی که به آن وارد شوید؛ سقف سنگی بالای سرتان که بیست متر ارتفاع دارد و هرچه جلوتر می‌روید؛ نور کمتر می‌شود. پس وسایل روشنایی را با خود همراه داشته باشید. در فضاهای دوم و سوم با ستون، چکیده‌سنگ‌ها، مخروطی‌ها و سنگ‌های بلورین مواجهه می شوید.

دهانه غار دو هزارمتر از سطح دریا فاصله دارد، اما برای رسیدن به آن باید مسیری یک کیلومتری را در سراشیبی طی کنید. با اینکار، یک شکاف به عرض چهل و طول دوازده متر مقابلتان ظاهر می‌شود .

غار رود افشان

آدرس فیروزکوه :

زمانی که قائم شهر را به سمت جنوب امتداد میدهیم به سوادکوه روستای تاریخی آلاشت و جنگ راش می‌رسیم. ادامه همین مسیر ما را از استان مازندران خارج کرده و وارد فیروزکوه یکی از شهرستانهای استان تهران کند.

 

 

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *