جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

آبدانان شهری میان کوه‌های زاگرس

آبدانان شهری میان کوه‌های زاگرس

آبدانان چهارمین شهر پرجمعیت استان ایلام است که میان دو کوه کبیرکوه و دینارکوه واقع شده است و دارای طبیعت بسیار زیبایی می‌باشد.این شهر یعنی آبدانان شهری میان کوه‌های زاگرس با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی که دارد در اکثر فصول سال و خصوصاً بهار و تابستان گردشگران زیادی را از اقصی نقاط کشور به خود جذب می‌کند.

درختان بلوط، بادام کوهی، پسته کوهی، زالزالک و گیلاس وحشی که در سراسر رشته کوه زاگرس یافت می‌شوند زیبایی شهرستان را دو چندان کرده‌اند. مهم‌ترین راه رسیدن به شهرستان آبدانان مسیر آبدانان به دره‌شهر است که ارتفاع و پیچ و خم فراوانی دارد. در عین حال عرض چندانی ندارد. این مسیر در فصل بهار ترس شما را با طبیعت بسیار زیبای این منطقه ترکیب کرده و خاطره‌ای به یادماندنی را برایتان ثبت خواهد کرد. آبدانان شهری پر از زیباییست.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

دریاچه دوقلو سیاه گاو را می‌توان به عنوان زیباترین جاذبه طبیعی آبدانان شهری میان کوه‌های زاگرس معرفی کرد. علت نامگذاری این دریاچه این است که کانالی کاملاً طبیعی این دریاچه را از وسط به دو نصف تبدیل کرده است. یکی از جاذبه‌های این دریاچه آب بسیار زلال آن است به طوری که تا عمق سی متری آن می‌توان موجودات زنده را تماشا کرد.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

دشت‌ها و کوه‌های نسبتاً مرتفع اطراف دریاچه دوقلو سیاه گاو به محلی برای استراحت پرندگان وحشی تبدیل شده است. همین مسئله منظره بی نظیری را در اطراف دریاچه خلق کرده است. عمر این دریاچه به گفته کارشناسان به چند هزار سال می‌رسد و از آن زمان تاکنون به حیات خود ادامه داده است. گرچه در سالیان اخیر مقداری از حجم آن کاسته شده است. بدون شک در سفر به استان ایلام و شهرستان آبدانان دریاچه دوقلو سیاه گاو باید جزو اولین مناطقی باشد که از آنها دیدن خواهید کرد.

اجاره ویلا ورزرو هتل میزبان یاب

آبشارهای آبدانان

به دلیل قرارگیری در ارتفاعات آبدانان شهری میان کوه‌های زاگرس آبشارهای بسیار زیبایی را دارا می باشد. از جمله این آبشارها می‌توان به آبشارهای ماهوته، خروزان و تختان اشاره کرد. آبشار خروزان در 50 کیلومتری غرب آبدانان قرار دارد و آب آن با سقوط از بالای صخره‌های سنگی منظره بسیار زیبایی را خلق کرده است.

آبشار ماهوته

این آبشار نیز در 18 کیلومتری جنوب آبدانان شهری میان کوه‌های زاگرس و در نزدیکی روستای ماهوته قرار دارد. این آبشار از کوه دینارکوه سرچشمه می‌گیرد و بر روی صخره‌ها و تخته‌سنگ‌ها فرو می‌ریزد. آب این آبشار این تخته‌سنگ‌ها را به مرور تراش داده است و منظره بسیار زیبایی را خلق کرده است. سوم آبشار شهرستان آبدانان به نام تختان در 40 کیلومتری شمال غرب این شهرستان و در روستایی با همین نام واقع شده است.

برای رسیدن به این آبشار باید نزدیک به یک ساعت پیاده‌روی کنید و در این مسیر به طبیعت زیبا و پدیده‌های جالبی برخورد خواهید کرد. یکی از این پدیده‌های طبیعی قدیمی‌ترین درخت استان ایلام است. این درخت با قدمتی نزدیک به 500 سال ارتفاعی در حدود 50 متر و قطری نزدیک به 4 متر دارد.

آبدانان شهری میان کوه‌های زاگرس

 

غار مژاره

غار مژاره در 25 کیلومتری شمال شرقی دامنه کبیرکوه در طبیعتی بسیار زیبا و بکر به صورت کاملاً طبیعی بوجود آمده است. دهانه این غار 5/3 متر، عمق آن 25 متر، طول آن 350 متر و ارتفاع آن از سطح دریا بیش از 180 متر است.

راه رسیدن به این غار طبیعی جاده آبدانان به سرابباغ می‌باشد که از دریاچه دوقلو سیاه گاو نیز می‌گذرد. در مسیر خود می‌توانید از این دریاچه بسیار زیبا نیز دیدن کنید. این غار با قدمتی بیش از 35 هزار سال از دیرباز میزبان انواع گوناگونی از پرندگان و جانداران مختلف بوده است. نام دیگر این غار کول‌هما می‌باشد.

جاذبه‌های طبیعی شهرستان آبدانان شهری میان کوه‌های زاگرس به این موارد محدود نمی‌شود. می‌توان جاذبه‌های دیگری نظیر منطقه توریستی چم شالان، منطقه میان‌وار، پناهگاه سنگی تختاب، عقبه سد کرخه و روستای انجیره را نام برد.

غار مژاره

جاذبه‌های تاریخی آبدانان

قلعه‌های هزار در، هزارانی و پشت‌قلعه

قدمت قلعه هزاردر به دوران ساسانیان برمی‌گردد. در ساخت آن از سنگ‌های تراشیده‌ای استفاده شده است که به وسیله گچ پخته به یکدیگر متصل شده‌اند. این قلعه به احتمال زیاد کاربردی نظامی داشته است و گمان می‌رود نام هزاردر از طاق‌های هلالی بسیار زیاد ورودی این قلعه نشأت گرفته باشد.

در چهار جهت این قلعه مستطیلی شکل راهروهایی وجود دارد که از طریق درهایی به اتاقک‌های داخل قلعه متصل می‌شوند. این سازه با معماری خاصی که دارد بدون شک یکی از شگفت‌انگیزترین سازه‌های تاریخی منطقه است و بازدید از آن هنگام سفر به شهرستان آبدانان باید در اولویت باشد.

برای رزرو اقامتگاه اینجا را کلیک کنید

قدمت قلعه هزارانی نیز همانند قلعه هزاردر به دوران ساسانیان برمی‌گردد. این قلعه به علت عدم نگهداری مناسب، دخالت‌های انسانی و تغییرات طبیعی به مرور به شکل مخروبه‌ای درآمده است. اما همچنان نشانه‌های معماری شگفت‌انگیز آن دوران بر خرابه‌های این قلعه پیداست. پشت‌قلعه که در 5 کیلومتری جنوب شهرستان آبدانان و شمال غربی روستای پشت‌قلعه واقع شده است یکی دیگر از قلعه‌های مربوط به دوران ساسانیان است.

این قلعه در منطقه‌ای سرسبز و بر بالای تپه‌ای واقع شده است و رودخانه دویرج از پای آن می‌گذرد که زیبایی قلعه را دوچندان می‌کند. دیوارهای خارجی قلعه همچنان سالم مانده است که نشان از استحکام بالای این قلعه دارد.

قلعه‌های هزار در، هزارانی و پشت‌قلعه

بقایای شهر تاریخی جولیان

شهر باستانی جولیان که نمادی از معماری دوران ساسانیان است در سال 334 هجری قمری به علت زلزله به کل از بین رفته است. در حال حاضر تنها بقایایی از آن به جای مانده است. در مجاورت این شهر باستانی چشمه‌ای به نام مه‌کوله وجود دارد که در آن زمان آب آن را از طریق لوله‌های سفالی به منبعی در داخل شهر هدایت می‌کرده‌اند. همین مسئله اهمیت بالای این شهر را در زمان خود نشان می‌دهد.

در قسمت شمال شرقی این شهر باستانی آثار به جای مانده از دژ جولیان به چشم می‌خورد که در آن زمان یکی از مستحکم‌ترین دژهای منطقه بوده است. جولیان در 15 کیلومتری شهرستان آبدانان و در روستای چم‌کبود قرار دارد.

آبدانان شهری میان کوه‌های زاگرس جاذبه‌های تاریخی دیگری را نیز در خود جای داده است، که از آن جمله می‌توان به قلعه پنج برار مورموری، شهر تاریخی تلور و شهر تاریخی سراب اشاره کرد.

سوغاتی های آبدانان

این شهر نیز همانند دیگر شهرهای زاگرس سوغاتی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه‌ای دارد. آبدانان که یک شهر کردی است همانند سایر شهرهای کردی گیوه‌های بسیار زیبایی تولید می‌کند و گیوه مهم‌ترین سوغاتی غیرخوراکی این شهرستان محسوب می‌شود.

از سوغاتی‌های خوراکی و خوشمزه‌ی این شهرستان می‌توان شیرینی کله کنجی، شیرینی کاک، سقز محلی، روغن حیوانی و کره محلی و همچنین شیرینی برساق را نام برد. از غذاهای بسیار خوشمزه آبدانان نیز نباید غافل شد. نژی آو، خاینه، لوبیا پلو، ماش آو، جوجگ‌آو و شله چند مورد از غذاهای محلی این منطقه هستند که امتحان کردن آنها خالی از لطف نیست.

سوغاتی‌های آبدانان شهری میان کوه‌های زاگرس

 

 

هتل‌های آبدانان

هتل ستاره کبیرکوه آبدانان تنها هتل موجود در شهرستان آبدانان است که چندین سال است خدمات مناسبی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. میزبان یاب بستری را فراهم کرده است که در آن گردشگران می‌توانند کاملاً به صورت آنلاین و قبل از سفر در مقصد خود اقامتگاهی را رزرو کنند.

قیمت هتل های آبدانان متنوع و متغییر است، اما مطمئن باشید می‌توانید هتلی قیمت مناسب با امکانات خوب برای خود پیدا و رزرو کنید.

همچنین میزبان یاب تحویل اقامتگاه را به مسافران ضمانت می‌کند و اگر بنا به هر دلیلی اقامتگاه از سوی می‌شود. در صورت وجود هرگونه سوال می‌توانید از طریق ایمیل یا شماره تلفن‌های موجود در سایت آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

 

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *