جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

آباده، شهر جهانی منبت‌کاری!

آباده، شهر جهانی منبت‌کاری!

شهر آباده، شمالی‌ترین شهرستان استان فارس محسوب می‌شود و قدمت آن به هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. آباده، شهر جهانی منبت‌کاری! به واسطه آثار تاریخی ارزشمند و فراوان، معادن متعدد و قرار گرفتن در مسیر شیراز به اصفهان یکی از مهم‌ترین شهرهای استان فارس است.

می‌توان گفت آباده بیش از هر چیزی به منبت‌کاری معروف است. شهرت آن از ایران فراتر رفته است. نمونه‌‌هایی از منبت‌کاری استادان شهرستان آباده، شهر جهانی منبت‌کاری! در موزه‌های معروف جهان نظیر موزه آلبرت انگلستان یافت می‌شود. این شهرستان در سال 1397 از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی منبت‌ کاری معرفی گردید. در ادمه به بخشی از جاذبه های آباده، شهر جهانی منبت‌کاری! اشاره خواهیم کرد.

جاذبه‌های تاریخی آباده

با اینکه آباده، شهر جهانی منبت‌کاری! شهر کوچکی محسوب می‌شود و از نظر مساحت هفتمین شهر استان است. اما به واسطه پیشینه تاریخی‌اش جاذبه‌های تاریخی فراوانی را در خود جای داده است. قلعه ایزدخواست، کاروانسرای ایزدخواست، عمارت کلاه فرنگی، تیمچه صرافیان، قصر بهرام گور، کاروانسرای خان خوره، سد ساسانی ایزدخواست از آثار تاریخی آباده هستند. از دیگر بنادر تاریخی  آباده، شهر جهانی منبت‌ کاری! می توان به بنای امامزاده سلطان ابراهیم، قلعه کریم‌آباد، تل شاه محمود، منزل شاه اسماعیل و تپه دولت‌آباد اشاره کرد. در ادامه به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

اجاره ویلا ورزرو هتل میزبان یاب

قلعه ایزدخواست

یکی دیگر از جاذبه های آباده، شهر جهانی منبت‌کاری! قلعه ایزدخواست است. این قلعه که قدمتش به دوران ساسانیان برمی‌گردد به عنوان نخستین بنای طبقاتی در جهان شهرت یافته است. این دژ معروف پس از ارگ بم بزرگ‌ترین سازه خشتی جهان محسوب می‌شود. این قلعه بر بالای صخره‌ای رسوبی ساخته شده است و از سه طرف به پرتگاه منتهی می‌شود. ساکنان آن تنها از یک طرف می‌توانستند وارد قلعه شوند که همین موضوع تا حد زیادی امنیت قلعه را تضمین کرده است.

قلعه ایزدخواست

معماری داخل قلعه نیز همانند بیرونش بسیار شگفت انگیز است. منازل در 5 طبقه بر روی هم احداث شده‌اند به طوری که پشت بام طبقه اول حیاط طبقه بالایی می‌باشد. در داخل قلعه آتشکده‌ای وجود دارد که قدمت بسیار زیاد این قلعه را نشان می‌دهد. در نزدیکی قلعه ایزدخواست کاروانسرا و پل قدیمی ایزدخواست وجود دارند که قدمت آنها هم به زمان صفویه برمی‌گردد. بنا بر گفته تاریخ‌ دانان این قلعه تا دویست سال قبل نیز مسکونی بوده است اما امروزه به علت حفاظت ناکافی در شرف نابودی قرار دارد.

عمارت کلاه فرنگی آباده، شهر جهانی منبت‌کاری!

در زبان فارسی اصطلاح کلاه فرنگی به سازه‌ای اطلاق می‌شود که برای تفریح و استراحت در محیطی سرسبز یا در میان باغی ساخته شده باشد. قدمت عمارت کلاه فرنگی آباده، شهر جهانی منبت‌کاری! به دوران قاجاریه برمی‌گردد. با این که مساحت آن از 20 متر مربع تجاوز نمی‌کند اما نمونه‌ای بی‌نظیر از سبک معماری دوران قاجاریه است. لازم به ذکر است سقف این عمارت توسط برادران امامی که از استادان آباده بوده‌اند آینه‌کاری و منبت‌کاری شده است. عمارت کلاه فرنگی آباده شباهت زیادی به کلاه فرنگی شیراز زندیه دارد.

برای رزرو اقامتگاه اینجا را کلیک کنید

تیمچه صرافیان

این عمارت نیز همانند عمارت کلاه فرنگی یکی از عمارت های مربوط به دوران قاجاریه است. این عمارت دو طبقه 36 حجره دارد که از حجره‌های طبقه اول به عنوان مغازه و از حجره‌ای طبقه دوم به عنوان مهمانسرا استفاده می‌کردند. هنر منبت کاری در این بنا هم بکار رفته است و درب ورودی آن به طرز زیبایی منبت‌کاری شده است و زیبایی بنا را دوچندان کرده است. این بنا در حال حاضر و پس از مرمت توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان ششمین بازار صنایع دستی ایران فعال است.

تیمچه صرافیان آباده

منزل شاه اسماعیل

قدمت منزل شاه اسماعیل نیز به دوران قاجاریه برمی‌گردد. در خیابان آیت‌الله کاشانی آباده پشت مسجد جامع واقع شده است. قبلاً از منزل شاه اسماعیل به عنوان مدرسه استفاده می‌شده است. اما هم اکنون متروکه است. این بنا در سال 1382 به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران ثبت گردید.

طبیعت آباده

آباده، شهر جهانی منبت‌کاری! از نظر آب و هوا در ردیف مناطق نیمه خشک ایران جای می‌گیرد و می‌توان گفت بهترین زمان سفر به آباده فصل بهار و اواخر تابستان است. این شهرستان با وجود اینکه از بارش چندانی بهره نمی‌برد اما طبیعت زیبایی دارد. روستای خسرو و شیرین آباده، روستای چنار و منطقه شکار ممنوع بید بیده از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی آباده هستند.

روستای خسرو و شیرین

این روستا در 80 کیلومتری غرب آباده و در دامنه رشته کوه‌های زاگرس واقع شده است. هم از نظر مساحت و هم از نظر جمعیت بزرگترین روستای شهرستان آباده به شمار می‌آید. دشت لاله‌های واژگون، درختان سر به فلک کشیده سپیدار، وجود گونه‌های کمیاب حیوانی نظیر خرس قهوه‌ای و باغ‌های سیب خسرو و شیرین زیبایی این روستا را دوچندان کرده است.

روستای خسرو و شیرین

خسرو و شیرین بیش از هر چیزی به دشت لاله‌های واژگونش معروف است. روستای چنار نیز که قدمتی بیش از 800 سال دارد همانطور که از اسمش پیداست بخاطر درختان چنار زیبایش شهرت پیدا کرده است. درخت چنار به نوعی به نماد این روستا تبدیل شده است و نزد مردمان این روستا مقدس است.

منطقه بید بیده

در داخل مسجد روستا درختان چنار بسیار کهنسالی وجود دارد که نزد مردم منطقه ارزش بسیار زیادی دارند. از روستاهای گردشگری آباده که بگذریم به منطقه شکار ممنوع بید بیده می‌رسیم که می‌توان گفت معروف‌ترین جاذبه طبیعی منطقه است.

این منطقه در 30 کیلومتری شهرستان آباده قرار دارد و وسعتی بالغ بر 7000 هکتار دارد. موقعیت جغرافیایی بید بیده به صورتی است. هر ساله بیشترین میزان بارندگی در آباده مربوط به این منطقه است و همین مسئله باعث بوجود آمدن طبیعت زیبایی در این منطقه شده است.

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی منحصر به فرد نظیر بادام کوهی، کلاه میرحسن، درمنه و لاکتوکا و همچنین گونه‌های حیوانی متنوع نظیر آهو، روباه، کفتار، پلنگ، کل و بز و قوچ و میش منطقه شکار ممنوع بید بیده را به یکی از زیباترین مناطق استان فارس تبدیل کرده است. لازم به ذکر است که بازدید از این منطقه در تمامی روزهای سال امکان پذیر است.

سوغاتی‌های آباده

زیبایی‌های آباده به طبیعت و جاذبه‌های تاریخی محدود نمی‌شود و این شهرستان دارای سوغاتی‌های بسیار زیبا و خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ای نیز می‌باشد. همانطور که پیشتر گفته شد شهرستان آباده بیش از هر چیزی به منبت‌کاری معروف است و  شهرتی جهانی دارد.

آثاری که در زمینه منبت‌کاری در این شهرستان تولید می‌شوند زیبایی منحصر به فردی دارند و می‌تواند در بازگشت از سفر سوغاتی بسیار ارزشمندی برای اقوام و آشنایان باشد. قالی‌های آباده نیز بسیار معروف‌اند و همانند دیگر مناطقی که زندگی عشایری در آنها جریان دارد آباده نیز قالی های بسیار زیبایی دارد. اما یکی از سوغاتی‌هایی که می‌شود گفت تنها مختص این شهرستان است نوعی سنگ حمام به نام سفیداب یا روشور است که از ترکیب گل سفید و چربی حیوانی تولید می‌شود.

هتل‌های آباده

هتل لاله آباده تنها هتل فعال در این شهرستان است که چند سالی است پذیرای گردشگران این منطقه است. قیمت هتل آباده بسته به نوع و ظرفیت اتاق متغیر است و از 650 هزار تومان شروع می‌شود.

 

سایت میزبان یاب

میزبان یاب این امکان را فراهم کرده است تا گردشگران و مسافران از هر نقطه ایران کاملا به صورت آنلاین قبل از شروع مسافرت اقامتگاه خود را در مقصد مورد نظر خود رزرو کنند و سفری آرام و بدون دغدغه داشته باشند. اگر پیش از شروع سفرتان به آباده اقدام به رزرو هتل کنید از مشکلات و دردسرهای احتمالی در امان خواهید بود.

سایت میزبان یاب تحویل اقامتگاه به مسافر را تضمین می‌کند و اگر بنا به هر دلیلی اقامتگاه از جانب میزبان به مسافر تحویل داده نشد مبلغ عودت داده می‌شود. در صورت وجود هرگونه سوال می‌توانید از طریق ایمیل یا شماره تلفن‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *