جمعه , اکتبر 18 2024
آخرین خبرها

آبادان شهر خرما و فلافل

آبادان شهر خرما و فلافل

احتمالاً همه‌ی ما با شنیدن اسم آبادان به یاد جنگ، نفت، گرد و خاک و گرمای طاقت‌ فرسا می‌افتیم، اما واقعیت چیز دیگری است. آبادان یکی از شهرهای قدیمی استان خوزستان است و با تاریخ گسترده و پر از اتفاقی که دارد یکی از جاذبه های گردشگری جنوب کشور محسوب می‌شود. آبادان شهر خرما و فلافل جاذبه های گردشگری بسیار زیادی دارد که قطعا از دیدن این جاذبه های زیبا لذت خواهید برد.

جاذبه‌های تاریخی ، طبیعت زیبا، سوغاتی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه، تفریحات متنوع و متفاوت همه و همه در آبادان شهر خرما و فلافل وجود دارند و می‌توان گفت این شهر از نظر جاذبه‌های گردشگری یک شهر همه فن حریف است.

در ادامه با هم نگاهی گذرا به جاهای دیدنی آبادان خواهیم داشت و مطمئن باشید در پایان این نوشته تنها چیزی که به آن فکر نخواهید کرد گرما و نفت و گرد و غبار آبادان است.

طبیعت آبادان

از جاذبه های طبیعی آبادن  شهر خرما و فلافل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

رودخانه بهمن‌شیر

بهمن‌شیر یکی از شاخه‌های رود کارون است و نام آن برگرفته از نام اردشیر بابکان، نخستین پادشاه ساسانی است. این رودخانه در حاشیه خود نخلستان‌های زیادی را جای داده است و یکی از مناطق خرماخیز آبادان بشمار می‌رود.

آنچه بیش از همه این رودخانه را به جاذبه‌ای گردشگری تبدیل کرده است، لنج‌های آن می‌باشد که شب هنگام با چراغ‌های رنگارنگ مسافران را به گردشی بر روی رودخانه می‌برند و صحنه‌ای جذاب و متفاوت را برای همیشه در ذهن آنان حک می‌کنند.

رودخانه بهمن‌شیر

اروندرود

رودخانه اروندرود یا به زبان مردم منطقه شط‌ العرب در مرز بین ایران و عراق قرار دارد و علاوه بر موقعیت استراتژیکی که دارد یکی از جاذبه‌های جزیره آبادان نیز محسوب می‌شود. این رود از دجله و فرات سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به رودخانه کارون در نهایت وارد خلیج فارس می‌شود.

اما از ارزش سیاسی، تجاری و زیست‌محیطی اروندرود که بگذریم به تفریحات و جاذبه‌های گردشگری منطقه می‌رسیم. در حواشی اروندرود امکاناتی برای گردشگران تعبیه شده است تا بتوانند به غواصی، قایق‌سواری، ماهیگیری، تفریحات آبی و … بپردازند. تفریحاتی که نظیر آن را در کمتر جایی پیدا می‌کنید.

اروندرود

روستای شلحه امام حسن

روستای شلحه امام حسن در جنوب شهرستان آبادان قرار دارد و به خرماهای متنوعش معروف است. این روستا یکی از روستاهای جزیره‌ای منطقه محسوب می‌شود و جالب است بدانید که خود واژه شلحه در زبان عربی به معنای جزیره می‌باشد.

تا به حال چند نوع خرما را امتحان کرده یا از نزدیک دیده‌اید؟ سه نوع؟ پنج نوع؟ ده نوع؟ روستای شلحه امام حسن با مساحت نه چندان زیادی که دارد بیش از بیست نوع خرما را در خود جای داده است. نحلستان‌هایش یکی از جاذبه‌های گردشگری شگفت‌انگیز منطقه است.

جاذبه‌های تاریخی آبادان

آبادان شهرخرما و فلافل دارای اماکن تاریخی زیبایی میباشد از جمله:

موزه آبادان

موزه آبادان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است که در سال 1338 افتتاح شده است. ساختمان آن با الهام از معماری سنتی ایرانی ساخته شده است و دارای گنبدی است که طرح آن را از روی گنبد مقبره دانیال نبی برگرفته‌اند. این موزه با شروع جنگ هشت ساله تعطیل شد و آثار تاریخی موجود در آن که بالغ بر 630 اثر بود خارج شد.

پس از جنگ به علت تخریب قسمت‌هایی از ساختمان برای مدت‌ها تعطیل شد و سرانجام پس از 15 سال انتظار در سال 1382 مجدداً بازگشایی شد. قسمتی از این موزه به صنایع دستی و آثار تاریخی منطقه اختصاص پیدا کرده است و تاریخ منطقه را به خوبی بازنمایی می‌کند.

اجاره ویلا ورزرو هتل میزبان یاب

موزه آبادان

سینما شیرین

این سینما قدمتی بیش از 90 سال دارد و در سال 1310 شمسی توسط یک تاجر هندی تاسیس شد. پس از جنگ جهانی دوم، دو طبقه دیگر نیز به این ساختمان اضافه شد و در آن زمان سینما شیرین بزرگترین سینمای ایران لقب گرفت.

این سینما تا شروع جنگ هشت ساله به فعالیت خود ادامه داد اما با شروع جنگ تعطیل شد و هرگز مرمت نشد. آثار جنگ هنوز هم بر دیوارهای این ساختمان قابل مشاهده است. این ساختمان در حال حاضر به تملک سازمان میراث فرهنگی درآمده است.

موزه بنزین خانه

جایگاه سوخت آبادان در سال 1306 تأسیس شد و لقب اولین جایگاه سوخت ایران را به خود اختصاص داد. در ابتدا فقط نفت سفید در این جایگاه به فروش می‌رسید اما به تدریج و با ورود اتومبیل به ایران این جایگاه به پمپ بنزین تبدیل شد.

در سال 1392 وزیر نفت با احداث موزه‌های صنعت نفت در آبادان موافقت کرد و بنزین خانه آبادان یکی از پنج منطقه‌ای بود که برای تبدیل شدن به موزه انتخاب شدند.

این موزه دارای سه ساختمان است که ساختمان شماره یک آن تنها ساختمان موجود در زمان احداث بنزین خانه بوده است و ساختمان‌های دیگر بعداً اضافه شده‌اند. در این موزه وسایل و تجهیزات مربوط به صنعت نفت و بنزین خانه آبادان و همچنین سیر تکامل آنها به نمایش گذاشته شده است.

آبادان شهر نفت و خرما و فلافل!

کلیسای سورت گاراپت

کلیسای گاراپت مقدس در دوره پهلوی و در سال 1336 بنا گردید و به عبادتگاه ارامنه آبادان تبدیل شد. ارامنه آبادان در زمان شاه عباس صفوی و با قتل و عام ارامنه توسط عثمانی‌ها به این منطقه مهاجرت کردند. معماری داخلی و خارجی آن منحصر به فرد است و با ورود به داخل کلیسا با صحنه‌ای روبرو خواهید شد که تنها در فیلم‌های خارجی دیده‌اید.

این کلیسا در کنار مسجد امام موسی جعفر قرار دارد و نمادی از همزیستی ادیان است. لازم به ذکر است بازدید از این کلیسا کاملاً رایگان است.

مسجد رنگونی‌ها

یکی از مساجد آبادان شهر خرما و فلافل، مسجد رنگونی ها می باشد. سال 1291 پالایشگاه آبادان تأسیس شد و به دنبال آن هزاران تبعه خارجی از جمله تبعه کشورهای پاکستان، هند و برمه به این شهر مهاجرت کردند که اکثراً مسلمان بودند. اولین گروه کارگران از پالایشگاه رنگون برمه آمدند.  پس از مدتی با موافقت پالایشگاه در صدد تأسیس مسجدی برآمدند و پس از تاسیس این مسجد با نام مسجد رنگونی‌ها معروف شد.

مسجد رنگونی‌ها با مسجد هایی که تابه حال دیده‌اید فرق دارد و سبک معماری متفاوتی در آن بکار رفته است. لازم به ذکر است بازدید از این مسجد تنها در مواقعی از سال امکان‌پذیر است و قبل از بازدید باید از باز بودن آن مطمئن شوید.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری آبادان می‌توان به بازار ماهی ‌فروشان، محله لین، محله بوارده، بازار ته‌لنج، سینما نفت آبادان، موزه تنوع زیستی، پل کابلی، بازار کویتی‌ها، قدمگاه امام رضا، سیتی سنتر آبادان، بازار مرکزی و بازار شب اشاره کرد که شرح بخصوص هر کدام از آنها موجب اطناب بیش از حد این نوشته خواهد شد.

سوغاتی‌های آبادان

ماهی و خرما سوغاتی مشترک تمامی شهرهای جنوبی است اما ادویه‌جات آبادان نیز از شهرت بسیاری برخوردار است. ادویه مرغ و ماهی، پابریکا، ادویه ترشی و کاری هندی چند نمونه از ادویه‌های معروف آبادان هستند. آبادان در زمینه صنایع دستی نیز سوغاتی‌های معروفی دارد.

حصیربافی یکی از هنرهای رایج در آبادان است و کلاه، سبد، زیرانداز و سفره چند نمونه از محصولات این هنر اصیل ایرانی بشمار می‌رود. کپوبافی یکی دیگر از هنرهای بومی مردم جنوب کشور است که در آن با استفاده از الیاف درخت خرما محصولاتی نظیر سبد تولید می‌شود.

سبد های درست شده از طریق کپوبافی رنگبندی بسیار متنوع و زیبایی دارند و چشم هر گردشگری را مجذوب خود می‌کنند. در زمینه بافتنی‌ ها مردم آبادان مهارت بالایی دارند و در زمینه گلیم بافی نیز فعالیت دارند. گلیم‌ های آبادان کاملاً به صورت دستی و از پشم و پنبه ساخته می‌شود و تنوع رنگ بسیار بالایی دارد.آبادان شهر نفت و خرما و فلافل!

 

غذاها و خوراکی‌ های معروف آبادان

تقریباً در اکثر غذاهای جنوب و بخصوص آبادان ماهی یافت می‌شود. قلیه ماهی، امگشت و ماهی صبور از جمله غذاهایی هستند که ماهی ماده اصلی آنها را تشکیل می‌دهد و لذتی به یادماندنی در خاطر گردشگران ثبت خواهند کرد، حتی آن دسته از گردشگرانی که با ماهی میانه خوبی ندارند. محال است از آبادان اسم برده شود و به یاد فلافل های خوشمزه خوزستان نیفتیم.

امروزه فلافل را در اکثر ساندویچی‌ها یافت می‌شود اما فلافل آبادانی زمین تا آسمان با آنها فرق دارد و لذت بسیار بیشتری دارد. پاکوره، خورشت بامیه، کبه عربی و سمبوسه از دیگر خوراکی‌های خوشمزه آبادان هستند که قطعاً ارزش یکبار امتحان کردن را دارند. با سفر به آبادان شهر خرما و فلافل این دو خوراکی خوشمزه را امتحان کنید.

اگه میخوای در اقامت گاه های ما یه سفر رویایی رو تجربه کنی اینجارو کلیک کن

البته برای سفر به هر جایی نیاز به مکانی برای ماندن و استراحت دارید. میزبان یاب بستری را فراهم کرده است تا گردشگران بتوانند کاملاً به صورت آنلاین و قبل از سفر اقامتگاهی را در مقصد مورد نظر خود رزرو کنند. شما می‌توانید قبل از سفر به آبادان از طریق میزبان یاب و با خیال راحت و بدون هیچ دغدغه‌ای از میان سوئیت های آبادان و هتل‌های آبادان مکانی را برای اقامت انتخاب کرده و رزرو کنید و در مقصد خود دغدغه‌ی اقامتگاه را نداشته باشید.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *