جمعه , مارس 29 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی رفسنجان

جاهای دیدنی رفسنجان

رفسنجان شهری تاریخی در مرکز ایران و شمال غرب استان کرمان است.  شهر رفسنجان بزرگترین صادرکننده پسته در جهان می باشد. به همین دلیل بزرگ‌ترین جنگل مصنوعی جهان در این شهر قرار گرفته است. معدن مس سرچشمه که بزرگترین معدن مس خاورمیانه می باشد در این شهر قرار دارد. در رفسنجان آثار تاریخی زیادی از جمله خانه حاج آقا علی که بزرگترین خانه خشتی جهان است وجود دارد. در این مقاله با تعدادی از جاهای دیدنی رفسنجان آشنا می شویم.

از جاهای دیدنی رفسنجان می توان به کاروانسرای کبوتر خان، بادگیر معین، غار میرزا، آب انبار مرادی، بازار رفسنجان، برج خلیل آباد، حمام آقا سید مهدی (موزه مردم شناسی رفسنجان) اشاره کرد.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

رستوران های رفسنجان

در بازدید از شهر تاریخی رفسنجان، با غذا خوردن در رستوران های این شهر، خاطره ای به یاد ماندنی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید. از جمله رستوران های این شهر می توان به رستوران سید یحیی ، رستوران گیلانی ، رستوران کارن رفسنجان ، رستوران هتل باغ ، رستورانکنج و رستوران شولی کده اشاره کرد.

رستوران های رفسنجان

اجاره سوئیت در رفسنجان

وقتی به شهر تاریخی با جاذبه های گردشگری مانند رفسنجان سفر می کنید بهتر است چند روزی را در این شهر اقامت کنید تا از همه جاهای دیدنی رفسنجان بازدید کنید.اجاره سوئیت در رفسنجان می تواند گزینه مناسبی برای اقامت در این شهر زیبا و باستانی باشد. شما می توانید در سایت میزبان یاب با توجه به بودجه خود، در هر نقطه ای از رفسنجان، سوئیت مورد نظر خود را اجاره نمایید.

هتل های رفسنجان

یکی از گزینه هایی که در هر شهر می توان برای اقامت در نظر گرفت هتل های آن شهر می باشد. در رفسنجان نیز چند هتل وجود دارد که می توانید برای اقامت خود در نظر بگیرید. این هتل ها عبارتند از هتل هیلان رفسنجان (چهر ستاره)، هتل الماس رفسنجان (دو ستاره) و هتل جهانگردی رفسنجان (دو ستاره)

هتل های رفسنجان

کاروانسرای کبوتر خان

کاروانسرای کبوتر خان از جاهای دیدنی رفسنجان می باشد. این کاروانسرا در روستای کبوتر خان قرار دارد و در کتاب کاروانسراهای ایران از آن به عنوان کاروانسراهای دوره صفویه نام برده شده است. مصالح به کار رفته شده در این بنا آجر می باشد. سنگ نبشته ای در سردر این کاروانسرا وجود دارد که بر اساس آن برخی، کاروانسرای کبوتر خان را به دوره زندیه نسبت داده اند. گنجعلی خان چندین کاروانسرای معروف به شاه عباسی را در مسیر یزد به کرمان ساخت که کاروانسرای کبوترخان از جمله آن‌ها می باشد.

کاروانسرای کبوتر خان

آدرس: کیلومتر 35 جاده اصلی رفسنجان – کرمان ، روستای کبوترخان

بادگیر معین

بادگیر رفسنجان یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی رفسنجان به شمار می رود. قدمت این بادگیر به دوره قاجار برمی گردد. این بادگیر در سال 1384 توسط میراث فرهنگی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. مصالح به کار رفته در ساخت بادگیر معین، خشت خام، چوب، کاه‌گل و آجر می باشد. کتیبه‌های گچی و چینش خاص آجرها از زیبایی های معماری بادگیر معین است.

بادگیر معین

آدرس: استان کرمان ، رفسنجان ، شرق خیابان بنفشه ، بین خیابان شریعتی و خیابان عدالت ، پردیس معین

غار میرزا

یکی از جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی رفسنجان، غار میرزا می باشد. در بخش میانی غار میرزا، قندیل‌های سنگی رنگارنگی وجود دارد که عمر آن‌ها به میلیون ها سال می رسد. این غار در سال 1387 توسط گروه غار نوردی امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان کرمان و با همکاری هیئت کوهنوردی شناسایی و ثبت شد.

غار میرزا

آدرس:  استان کرمان ، 30 کیلومتری شمال شرقی رفسنجان ، روستای ده رنج

آب انبار مرادی رفسنجان

قدمت آب انبار مرادی به دوره قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی رفسنجان می باشد. آب انبار از چند قسمت تشکیل شده است. سر در، راه‌پله، تهویه که از بادگیر تشکیل می‌شود و پاشیر  یعنی جایی که شیر آب قرار دارد. این آب نبار در سال 1383 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آب انبار مرادی رفسنجان

آدرس:  استان کرمان ، رفسنجان ، خیابان بهشتی ، جنب مسجد امام

بازار رفسنجان

بازار رفسنجان مجموعه‌ای متشکل از قیصریه، بارانداز، آب انبار، سقاخانه، حمام، کاروانسرا، مسجد و نه گنبد سلجوقی از جاهای دیدنی رفسنجان به شمار می رود. این بازار در سال 1384 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.  این بازار از قدیم به عنوان یکی از مراکز مهم اقتصادی و تجاری شهر رفسنجان به شمار رفته است. بنای نخستین بازار رفسنجان در سال 563 هجری قمری و به دست بهرام شاه سلجوقی ساخته شده است.

بازار رفسنجان

آدرس: استان کرمان ، رفسنجان ، محله علی‌آباد ، بین خیابان انقلاب و خیابان بهشتی ، کوچه مسجد امام

برج خلیل آباد رفسنجان

قدمت برج خلیل آباد به دوران قاجار برمی گردد و از جاهای دیدنی رفسنجان می باشد. مصالح به کار رفته در ساخت بنای برج خلیل آباد، گل و خشت خام می باشد. این اثر تاریخی در سال 1387 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. طبق گفته مورخان از این برج برای دیده بانی و نگهبانی استفاده می شده است.

برج خلیل آباد رفسنجان

آدرس: استان کرمان ، رفسنجان ، محله خلیل‌آباد ، خیابان 15 خرداد ، کوچه برج

حمام آقا سید مهدی (موزه مردم شناسی رفسنجان)

حمام سید آقا مهدی که امروزه موزه مردم شناسی رفسنجان در آن جا قرار دارد از جاهای دیدنی رفسنجان می باشد. قدمت حمام آقا سید مهدی به اوایل دوره قاجار بر می گردد. این بنا در سال 1384 مورد بازسازی قرار گرفت و به موزه مردم شناسی رفسنجان تبدیل شد. در این موزه اشیاء قدیمی و ابزارآلات تاریخی و همچنین تعدادی مانکن از زنان و مردان رفسنجانی دیده می شود.

حمام آقا سید مهدی (موزه مردم شناسی رفسنجان)

آدرس: استان کرمان ، رفسنجان ، خیابان شهید بهشتی ، مجاور مسجد امام خمینی

خانه حاج آقا علی 

یکی از جاهای دیدنی رفسنجان، خانه حاج آقا علی می باشد که قدمت آن به ۱۳۰ سال می‌رسد. این خانه با معماری زیبا و ایرانی، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین خانه‌های خشتی و سنتی جهان به شمار می رود. خانه شامل 86 اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) می باشد. از بخش های دیگر این خانه می توان به حوض خانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی اشاره کرد.

خانه حاج آقا علی

آدرس: استان کرمان ، رفسنجان ، روستای قاسم آباد

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

اجاره ویلا در ماسال

اجاره ویلا در ماسال

اجاره ویلا در ماسال ماسال، یکی از شهر های بسیار زیبای شمالی که در استان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *