جمعه , آوریل 19 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی مرودشت

جاهای دیدنی مرودشت

مرودشت مرکز شهرستان مرودشت می باشد و در شمال استان فارس قرار دارد. نام این شهرستان احتمالاً برگرفته از دشت‌ها و مرغزارهای سرسبز آن بوده است و یکی از باستانی ترین مناطق ایران است. وجود صد و پنجاه اثر گرانبهای باستانی و تاریخی در این شهر، به خصوص آثار برجای مانده تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب و پاسارگاد که جزء آثار ثبت شده جهانی هستند باعث شده تا مرودشت مکان مناسبی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی باشد. در این مقاله با جاهای دیدنی مرودشت بیشتر آشنا می شویم.

از جاهای دیدنی مرودشت می توان به تخت جمشید، نقش رستم، پل خان، مجموعه پاسارگاد، کاروانسرای قوام آباد و زندان سلیمان اشاره کرد.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

رستوران های مرودشت

وقتی به شهر تاریخی مرودشت سفر می کنید  علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی این شهر حتما سری به رستوران های آن نیز بزنید و لذت خوردن یک غذای خوب را تجربه کنید. از جمله رستوران های مرودشت می توان به رستوران پارسیان تخت جمشید، رستوران کارن مرودشت و رستوران لانه طاووس مرودشت می باشد.

رستوران های مرودشت

اجاره سوئیت در مرودشت

مرودشت از بهترین مقاصد گردشگری ایران می باشد که دارای جاذبه های تاریخی زیادی می باشد.  اگر قصد سفر به مرودشت این شهر تاریخی را دارید حتما زمان زیادی را برای دیدن جاذبه های گردشگری آن صرف خواهید کرد که این نیازمند مکان اقامتی مناسب و راحت در مرودشت است. مجموعه میزبان یاب برای اجاره سوئیت و آپارتمان در مرودشت همراه مسافرین عزیز است تا اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین انتخاب و به آسانی رزرو کنند و از سفر خود لذت ببرند.

هتل های مرودشت

وقتی به شهر تاریخی مرودشت سفر می کنید هتل های مرودشت یکی از گزینه هایی است که می توانید برای محل اقامت خود در نظر بگیرید. هتل های زیادی در این شهر تاریخی وجود ندارد. با این حال هتل جهانگردی تخت جمشید (سه ستاره)، اقامتگاه بوم گردی شیدگر مرودشت، اقامتگاه بوم گردی کوه مهر مرودشت و اقامتگاه خانه لیرک مرودشت از جمله مکان هایی است که می توانید برای اقامت خود در نظر بگیرید.

تخت جمشید

یکی از جاهای دیدنی مرودشت که هر ساله گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند تخت جمشید می باشد. ساخت بنای تخت جمشید در حدود بیش از دو هزار و پانصد سال پیش و در دامنه کوه‌های رحمت، توسط داریوش هخامنشی شروع شد. تخت جمشید در دنیا با نام پرسپولیس شناخته می شود که این نام به زبان یونانی است. ستون‌ها، سر ستون‌ها، کتیبه‌ها، نقش برجسته‌ها، کاخ‌ها و دروازه‌های باقی مانده در محوطه تخت جمشید، از مشهورترین آثار تمدن در جهان به شمار می‌آیند.

شهرت تخت جمشید جهانی است و در بسیاری از موزه‌های معروف جهان از نمونه آثار کشف شده در تخت جمشید نگهداری می‌شود. تخت جمشید به عنوان دومین اثر تاریخی و فرهنگی در ایران، در سال 1979 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

تخت جمشید

آدرس: استان فارس، مرودشت، یازده کیلومتری شمال شرق مرودشت، مجموعه تاریخی باستانی تخت جمشید

نقش رستم

نقش رستم محوطه‌ای باستانی است که شامل تخته سنگی عظیم با یادگارهای تاریخی از سه دوره تاریخی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان می‌شود. از برجسته‌ترین دلایل شهرت این منطقه می‌توان به قرار گرفتن آرامگاه‌های پادشاهان هخامنشی اشاره کرد. این مجموعه تاریخی در حدود ده کیلومتری شمال پرسپولیس یا تخت جمشید در استان فارس قرار دارد. کتیبه‌ها و نقش برجسته‌های نقش رستم بیشتر به دوره ساسانیان تعلق دارند، اما در میان آن‌ها آثاری از دوره های هخامنشی و ایلامی نیز به چشم می‌خورند. نقش رستم از جاهای دیدنی مرودشت می باشد و مورد بازدید گردشگران زیادی از سراسر دنیا قرار می گیرد.

نقش رستم

آدرس: ایران، استان فارس، مرودشت، 57 کیلومتری شمال شیراز

پل خان مرودشت

یکی دیگر از جاهای دیدنی مرودشت پل خان می باشد.  قدمت پل خان به دوره صفویه باز می گردد و یکی از پل‌های تاریخی نزدیک مرودشت می باشد که روی رودخانه کر احداث شده است. این پل دارای پنج دهانه می باشد و مصالحه به کار رفته در آن، سنگ و ساروج (خاک رس و آهک) می باشد.

از دیگر پل های تاریخی مرودشت می توان به پل بیدگل (در بخش درود زن، دهستان ابرج، روستای بیدگل)، پل تاریخی استخر (در دهستان نقش رستم، روستای حاجی آباد) و پل سیوند (در دو کیلومتری شمال روستای سیوند از توابع مرودشت که متعلق به دوران ساسانیان و اشکانیان است) و پل بند امیر  (واقع در روستای بند امیر) اشاره کرد.

پل خان مرودشت

آدرس: ایران، استان فارس، مرودشت، ورودی شهر از سمت شیراز، ساخته شده روی رودخانه کر

مجموعه پاسارگاد مرودشت

مجموعه پاسارگاد از آثار به جای مانده از دوران هخامنشی و از جاهای دیدنی مرودشت است. در این مجموعه  مقبره کوروش، کاخ‌های سلطنتی، باغ شاهی، برج سنگی، تل تخت، محوطه مقدس، کاروانسرای مظفری و مسجد اتابکی وجود دارد. مجموعه باستانی پاسارگاد اولین پایتخت هخامنشیان بود. آرامگاه کوروش معروف‌ترین بنای مجموعه پاسارگاد می باشد. این شهر باستانی در سال 1383 به عنوان پنجمین اثر ایرانی در میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

مجموعه پاسارگاد مرودشت

آدرس: ایران، استان فارس، 130 کیلومتری شیراز، مرودشت، مجموعه پاسارگاد

کاروانسرای قوام آباد

قدمت این کاروانسرا که از جاهای دیدنی مرودشت می باشد به دوران قاجار برمی گردد و در نزدیکی مجموعه پاسارگاد قرار دارد. این کاروانسرا به دستور قوام‌الملک محمدرضا خان در کنار شهر قدیم سیوند ساخته شد. مصالح به کار رفته در این کاروانسرا سنگ، آجر و ساروج می باشد. کاروانسرای قوام آباد دارای دروازه ورودی بزرگی با چهارچوب سنگی به ارتفاع چهار متر است. همچنین دو سکوی سنگی بزرگ در دو سوی این دروازه قرار دارد. کاروانسرای قوام آباد در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای قوام آباد

 

آدرس: ایران، استان فارس، شهرستان پاسارگاد، 20 کیلومتری جنوب سعادت شهر، روستای قوام آباد

زندان سلیمان مرودشت

یکی دیگر از آثاری که از سلسله هخامنشی به جای مانده، مقبره کمبوجیه یا زندان سلیمان بوده است. در حال حاضر تنها یک دیوار با سنگ‌های سفید با حفره‌هایی شبیه به پنجره از آن باقی‌مانده است. مقبره کمبوجیه آن چنان محبوب بوده است که داریوش نمونه مشابه آن را در نقش رستم بنا کرد که همان کعبه زرتشت است. این اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو به نام بنای زندان به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی مرودشت می باشد.

زندان سلیمان مرودشت

آدرس: ایران، استان فارس، 70 کیلومتری جاده شیراز، دشت مرغاب، مجموعه پاسارگاد

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

جاهای دیدنی میاندوآب

جاهای دیدنی میاندوآب

جاهای دیدنی میاندوآب این شهر مرکز شهرستان میاندوآب می باشد و در جنوب استان آذربایجان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *