جمعه , مارس 29 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی بجنورد

جاهای دیدنی بجنورد

بجنورد مرکز شهرستان بجنورد و استان خراسان شمالی می باشد. این شهر در کوهپایه های رشته کوه آلاداغ بنا شده است. جاذبه های گردشگری زیادی در بجنورد و نواحی اطرافش وجود دارد. در این مقاله با تعدادی از جاهای تاریخی بجنورد آشنا می شویم.

از جاهای دیدنی بجنورد می توان به عمارت سردار مفخم بجنورد، آتشکده اسپاخو، امام زاده سید سلطان عباس، کوشک علی آباد، گردشگاه بش قاردش، گردشگاه بابا امان، حسینیه جاجرمی ها و خانه بانک ملی بجنورد اشاره کرد.

برای اجاره بهترین اقامتگاهها اینجا کلیک کنید

رستوران های بجنورد

در سفر به این شهر تاریخی حتما سری به رستوران های بجنورد بزنید و از غذاهای خوشمزه ای که در این رستوران ها سرو می شود میل کنید. از جمله این رستوران ها می توان به رستوران عمارت، رستان پامادور، سفره خانه سنتی امیرنشین، رستوران اکبر جوجه و رستوران امیرخانلو و پسران اشاره کرد.

رستوران های بجنورد

اجاره سوئیت در بجنورد

همواره یکی از دغدغه های مسافران و گردشگران پیدا کردن اقامتگاه مناسب می باشد. اجاره سوئیت در بجنورد می تواند گزینه مناسبی برای اقامت در این شهر می باشد که با توجه به موقعیت مکانی و امکانات سوئیت دارای قیمت های متفاوتی می باشد. سایت میزبان یاب به شما کمک می کند تا در کمترین زمان، بهترین و مناسب ترین اقامتگاهها را رزرو کنید.

هتل های بجنورد

در سفر به شهر بجنورد هر چند هتل های زیادی وجود ندارد اما چند هتل در این شهر هست که می توانید در آنجا اقامت کنید. هتل داریوش بجنورد (چهار ستاره)، هتل نگین بجنورد (سه ستاره) و مهمانپذیر فروردین بجنورد (سه ستاره) از جمله هتل هایی است که می توانید برای اقامت خود در نظر بگیرید.

عمارت سردار مفخم بجنورد

قدمت عمارت سردار مفخم بجنورد به دوره ناصرالدین شاه برمی گردد و از جاهای دیدنی بجنورد می باشد. در حال حاضر سه موزه مردم‌شناسی، موزه باستان‌شناسی و موزه اسناد و نسخ خطی در این عمارت مشغول به فعالیت هستند. این عمارت شامل دو طبقه، سی و چهار اتاق و دو تالار بزرگ می باشد. آینه خانه از زیباترین بخش های مجموعه مفخم می باشد. در زیر سقف آینه خانه تصویر صد و سی و چهار تن از شخصیت های برجسته دوران صفوی تا قاجار به چشم می خورد.

عمارت سردار مفخم بجنورد

آدرس: استان خراسان شمالی، بجنورد، خیابان شریعتی شمالی

آتشکده اسپاخو

آتشکده اسپاخو از جاهای دیدنی بجنورد می باشد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با توجه به مصالح به کار رفته در این آتشکده  قدمت این آتشکده  را به دوره ساسانیان نسبت می دهند. همچنین شکل دایره‌ای محراب، آتشدان و سوراخ‌های درون سقف گنبد که روزنه‌هایی برای خروج دود به نظر می‌رسند، نشان‌ می‌دهند که این بنا از آتشکده‌های ساخته‌شده توسط زرتشتیان باستان بوده است.

آتشکده اسپاخو

آدرس: استان خراسان شمالی، 100 کیلومتری غرب شهر بجنورد، مجاورت روستای اسپاخو

امام زاده سلطان سید عباس

این امام زاده، آرامگاه یکی از  فرزندان امام موسی کاظم (ع) است که در دوران حکومت بنی‌عباس از مدینه به خراسان آمده و در اواخر سده دوم هجری قمری فوت کرده است. امام زاده سلطان سید عباس از جاهای دیدنی بجنورد به شمار می رود و در دامنه تپه ماهورهای جنوب قرار دارد. بقعه امام زاده سلطان سید عباس در حمله مغول‌ها ویران شد. اما در دوره قاجاریه، به دستور فتحعلی‌ شاه مرمت و بازسازی شد.

امام زاده سید سلطان عباس

آدرس: استان خراسان شمالی، جنوب بجنورد

کوشک علی آباد بجنورد

کوشک علی آباد در سه کیلومتری شمال شرقی بجنورد و در روستایی با همین نام قرار دارد. این کوشک متعلق به حکمرانان شادلو بوده است و دارای چهار ورودی می باشد که هر کدام در یکی از جهت های اصلی قرار دارند. مصالح به کار رفته در این بنا آجر، سنگ و چوب می باشد. بنای ساختمان کوشک شامل اتاق های مسکونی و حوض خانه جهت استفاده ساکنان آن بوده است. کوشک علی آباد در دل باغ بزرگی قرار دارد و در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کوشک علی آباد بجنورد

آدرس: استان خراسان شمالی، سه کیلومتری شمال شرقی بجنورد، روستای علی آباد

گردشگاه بش قاردش

این گردشگاه از جاهای دیدنی بجنورد می باشد و در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. تفرجگاه تاریخی بش قارداش در هفت کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین قرار دارد. این تفرجگاه در دوره اشکانیان و ساسانیان، محلی برای عبادت پیروان زرتشت بوده است و به سبب اقامت چهار فصل مغ «بزرگان دینی زرتشتی» به چهار مغان شهرت یافته است.

گردشگاه بش قاردش

آدرس: استان خراسان شمالی، هفت کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین

گردشگاه بابا امان بجنورد

در این تفرجگاه که از جاهای دیدنی بجنورد می باشد آرامگاهی وجود دارد که منصوب به شاهزاده اسماعیل فرزند امام موسی کاظم (ع) و مشهور به امامزاده بابا امان است. در گردشگاه بابا امان درختان زیادی از جمله درختان اقاقیا، چنار، زالزالک، زردآلو، زبان گنجشک، بوته‌های تمشک وحشی به چشم می خورد. حیات وحش پردیسان از مناظر دیدنی این پارک می باشد که در غرب پارک تفریحی بابا امان است که در آن تنوع گیاهی و جانوری خراسان شمالی یافت می‌شود.

گردشگاه بابا امان بجنورد

آدرس: استان خراسان شمالی، بجنورد، کیلومتر10 جاده بجنورد-مشهد

حسینیه جاجرمی ها

قدمت حسینیه جاجرمی به اواخر دوره‌ی قاجار برمی گردد. این بنا در سال 1325 هجری قمری و به دست استاد غلامرضا بنا یزدی ساخته شده است. بنای ساختمان جاجرمی ها دارای گچ بری ها، آجرکاری ها و مقرنس کاری های زیبایی می باشد. در این بنای مربعی شکل یک حیاط با حوضی زیبا قرار دارد که تمام پنجره‌های خانه رو به آن باز می‌شود. حسینیه جاجرمی ها در سال 1383 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و محلی برای عزاداری شهدای کربلا به شمار می رود.

حسینیه جاجرمی ها

آدرس: استان خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی، کوچه جاجرمی

خانه بانک ملی بجنورد

یکی دیگر از جاهای دیدنی بجنورد، خانه بانک ملی می باشد که قدمت آن به دوره پهلوی برمی گردد. خانه بانک ملی بجنورد از ترکیب معماری سنتی و اروپایی ساخته شده است و زیبایی خاص خود را دارد. خانه بانک ملی بجنورد محل سکونت یکی از وکلای سابق این شهر بوده است که پس از انقلاب سال 1357 در اختیار بانک ملی قرار گرفته است. این خانه دارای سقف شیروانی از نوع گالوانیزه است.

خانه بانک ملی بجنورد

آدرس: استان خراسان شمالی، بجنورد، خیابان امیریه جنوبی

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *