پنج‌شنبه , آوریل 25 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی تبریز

جاهای دیدنی تبریز

تبریز یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های ایران است. این شهر به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی، از گذشته تاکنون جزو مراکز مهم تجاری و گردشگری به شمار رفته است. این شهر باستانی، میراث فرهنگی متعدد و جاذبه‌های طبیعی فراوانی را در دل خود جای داده است. جاهای دیدنی تبریز تعدادشان کم نیست. پس اگر می‌خواهید از زمان مسافرت خود بهترین استفاده را داشته باشید، جاهای دیدنی تبریز را از قبل بشناسید و از میان آن‌ها انتخاب کنید.

پیشینه تاریخی تبریز

تبریز، بزرگترین شهر منطقه شمال‌غرب ایران و قطب ارتباطی، بازرگانی، اداری، سیاسی، فرهنگی، صنعتی، نظامی و… این منطقه به‌شمار می‌رود. طبق مطالعات انجام شده، بنای تبریز به دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد. این شهر در طول تاریخ بارها توسط جنگ و یا حوادث طبیعی مانند زلزله و… ویران شده و دوباره بنا گشته‌ است.

تبریز در دوران حکومت‌های مختلفی پایتخت حکومت بوده است. همچنین این شهر اولین پایتخت تشیع بوده و نقش مهم و کلیدی در انقلاب‌های مختلف در طول تاریخ داشته است. 

پیشینه تاریخی تبریز

جاذبه های گردشگری تبریز

به علت قدمت شهر تبریز و همچنین موقعیت جغرافیایی و طبیعت اطراف آن، این شهر جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که همواره مسافران زیادی را به‌ خود جذب می‌کند. اگر قصد دارید به تبریز سفر کنید، مکان‌های دیدنی این شهر را بشناسید و طبق سلیقه خود، از میان آن‌ها انتخاب کرده و به بازدیدشان بروید.

  • ارگ علیشاه

این ارگ یکی از جاهای دیدنی تبریز است. ساخت ارگ علیشاه که با نام‌های دیگری نیز همچون طاق علیشاه، ارگ تبریز و یا مسجد علیشاه شناخته شده‌است در قرن هشت هجری، آغاز شد. ارگ علیشاه در ابتدا به عنوان یک مسجد در حال ساخت بود، اما به دلایلی ساخت آن در آن دوره متوقف شد. پس از سال‌ها قسمت‌هایی به این بنا اضافه شده و از آن به‌عنوان دژ نظامی استفاده می‌شد.

ارگ علیشاه، بلندترین بنای آجری تبریز است.  

 

ارگ علیشاه

 

  • موزه آذربایجان در تبریز

دومین موزه باستان‌شناسی ایران پس از موزه ملی تهران و یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تبریز، موزه آذربایجان است. در این موزه سه طبقه بیش از دو هزار و سیصد قطعه آثار باستانی از ادوار پیش از تاریخ، پیش از اسلام و پس از سلام نگه‌داری و نمایش داده شده‌است. با دیدن اسناد تاریخی ارائه شده شگفت زده خواهید شد.

موزه آذربایجان در تبریز

 

  • مقبره‌الشعرای تبریز

این قبرستان از قرن هشتم هجری با نام‌های دیگری همچون قبرستان سرخاب و یا حظیره‌الشعرا مورد استفاده قرار می‌گرفت. این گورستان در زلزله‌های قرن دوازده هجری تقریبا ویران و متروک شد. اما در قرن معاصر به دلیل اهمیت و احترام زیاد افراد خاک شده در آن دوباره مورد توجه قرار گرفته و با کمک معماری مدرن مرمت شده‌است.

آرامگاه استاد شهریار هم در مقبره‌الشعرای تبریز قرار دارد.

مقبره‌الشعرای تبریز

 

  • مسجد کبود 

مسجد کبود، مسجدی با قدمت طولانی که ساخت آن به دوران آق‌قویونلوها و به قرن نهم هجری برمی‌گردد، با نام های مختلف زیادی از جمله مسجد جهانشاه، گوی مسجد و… معروف است. مسجد کبود، خود بخشی از عمارتی بزرگتر به نام مجموعه مظفریه بوده‌ است.

امروزه از مجموعه مظفریه که در ابتدا مسجد، خانقاه، کتابخانه و صحن را شامل می‌شد، تنها قسمتی از مسجد باقی مانده‌است. معماری و تزئینات این مسجد با کاشی‌های لاجوردی بسیار خاص است و نظر هر بیننده‌ای را جذب می‌کند.

اجاره ویلا ورزرو هتل میزبان یاب

این مسجد در کنار موزه آذربایجان قرار دارد پس می‌توانید با یک تیر دو نشان زده و هر دوی این مکان‌ها را ببینید.

مسجد کبود 

 

  • بازار تبریز

بزرگترین بازار سرپوشیده جهان، بازار سنتی تبریز است. در بازار تبریز راسته‌های زیادی وجود دارد و به بخش‌های مختلفی تقسیم شده‌است. جذاب ترین قسمت بازار، قسمت فرش فروشان است. این بازار سنتی که قدمت بسیار طولانی دارد، معماری جالبی دارد و یک آثار باستانی ارزشمند به حساب می‌آید. اگر به بازار تبریز سر زدید پیشنهاد می‌کنم حتما از تیمچه “مظفریه” دیدن کنید.

این بازار در گذشته‌های دور، پذیرای کاروان‌هایی بوده که به علت وجود جاده ابریشم از تبریز عبور می‌کردند.

بازار تبریز

 

  • گوم تپه 

اگر به کویر و صحرا علاقه دارید و می‌خواهید تجربه‌ای نزدیک به سفر به کویر را تجربه کنید، گوم تپه یا قوم تپه تبریز نمونه‌ای کوچک و نزدیک به کویرهای مرکزی کشور است.

کویر گوم تپه که تنها 6 کیلومتر مساحت دارد بسیار به شهر نزدیک است. میتوانید روزی را به رفتن به این کویر اختصاص داده و همان روز برگردید. از جمله تفریحات گوم تپه می‌توان به سافاری، شتر سواری و… اشاره کرد.

گوم تپه 

 

یکی از مکان‌های جذاب تبریز، پارک دلفین‌های خوشحال یا دلفیناریوم است. پارک دلفین که در اصل در پارک باغلار باغی تبریز قرار دارد، فضایی به مساحت 1400 متر مربع است که در آن دو فک، دو دولفین و یک وال سفید در بالاترین استانداردهای جهانی نگهداری و توسط بهترین مربیان خاورمیانه آموزش داده می‌شوند.

این حیوانات با حرکات آکروباتیک، عکس گرفتن با بازدید کنندگان و نقاشی کشیدن، شما را به وجد می‌ آورند.

پارک دلفین تبریز

 

  • جنگل ارسباران

در شمال استان آذربایجان شرقی و در کناره جنوبی رود ارس، جنگلی با وسعت 130 هکتار و ساختاری هیرکانی وجود دارد که می‌توان آن‌را به جنگل‌های هیرکانی شمال ایران تشبیه کرد. اما جنگل ارسباران تبریز بسیار دست نخورده‌تر و ناشناخته‌تر است و محل مناسبی برای تفریح و کمپ کردن است.

برای رزرو بهترین اقامتگاهها اینجا را کلیک کنید

یونسکو، جنگل‌های ارسباران تبریز را جزو ذخیره زیست کره معرفی کرده که به علت قرار گرفتن در ارتفاع زیاد، وضعیت آب و هوایی خاصی دارد. بیشتر بارش‌های این منطقه به‌صورت برف است که باعث ایجاد جویبار هایی می‌شود که به رود ارس می‌ریزند.

جنگل ارسباران پوشش گیاهی . جانوری خاص و مهمی دارد، اگر قصد داشتید به این جنگل بروید، به هیچ عنوان به محیط زیست، این سرمایه ملی آسیب نزنید.

جنگل ارسباران

 

  • پیست اسکی سهند

تبریز در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته که دورتادور آن‌را کوه‌های بلند فرا گرفته است. قله کوه سهند، بلندترین نقطه تبریز است که پیست اسکی آن، سیزدهمین پیست بین المللی کشور است. پیست اسکی سهند، با توجه به وسعت بیش از 1200 متر پیست، امکانات زیاد و… همواره ورزشکاران زیادی را در فصل برف و سرما به خود جذب می‌کند. حتی اگر اسکی سواری بلد نیستید، در پیست اسکی سهند می‌توانید با تیوپ سواری، یک ورزش و تفریح هیجان انگیز زمستانی را تجربه کنید.

پیست اسکی سهند

 

  • باغ ائل گلی

پارک شاه گلی یا ائل گلی به نمادی برای شهر تبریز تبده شده است. این باغ بزرگ که در زمان آق‌قویونلوها ساخته شده در ابتدا تنها یک استخر بوده است که در زمان صفویه گسترش یافت و بزرگ‌تر شد.

پارک ائل گلی هم محلی برای استراحت و تفریح است و هم مکانی تاریخی که می‌توان در آن معماری ادوار مختلف را مشاهده کرد.

کاخ ائل گلی، دریاچه ائل گلی و عمارت ائل گلی از قسمت‌هایی از این پارک هستند که پیشنهاد می‌کنم دیدنشان را از دست ندهید. در ضمن در دل این پارک، شهربازی روبازی وجود دارد که می‌توانید همراه کودک و یا دوستان خود از وسایل بازی آن استفاده کنید.

باغ ائل گلی

 

اپلیکیشن میزبان یاب

با سفر به تبریز می‌توانید از کویر گرفته تا جنگل‌های شمالی را ببینید و یا به بازدید آثار باستانی ارزشمندی بپردازید که یاد آور عظمت و قدمت این سرزمین پر از فرهنگ و تمدن است. اگر قصد سفر به تبریز را دارید و می‌خواهید چند روزی را در این شهر بمانید می‌توانید از طریق سایت و یا اپلیکیشن میزبان یاب هتل های تبریز را بررسی کنید. قیمت هتل تبریز هم مانند تمام نقاط جهان بسته به امکانات و خدماتی که ارائه می‌کنند متفاوت است.

اگر برای اقامت خود اقامتگاهی به‌ جز هتل را در نظر دارید می‌توانید به گزینه‌های دیگری نظیر سوئیت، آپارتمان، ویلا، اقامتگاه بومگردی و… فکر کنید. در میزبان یاب انواع این اقامتگاه‌ها وجود دارد که می‌توانید از میان تعداد زیادی از آن‌ها انتخاب کنید.

در ضمن با شناسایی بهترین رستوران‌های تبریز، غذاهای با کیفیت این شهر را امتحان کنید و خاطره‌ای دلپذیر برای خود و همسفرانتان خلق کنید.

درباره‌ی هستی پورعلی

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *