پنج‌شنبه , مارس 28 2024
آخرین خبرها

جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان

یکی از شهرهایی که اگر بارها به آن سفر کنیم، تکراری نمی‌شود بی شک اصفهان است. شهری زیبا و قدیمی با هنر معماری ایرانی و اسلامی که در مرکز کشور قرار دارد. هنر معماری، پل‌های زیبا، بناهای تاریخی همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا اصفهان را تبدیل به نصف جهان کنند. جاذبه های گردشگری اصفهان به قدری زیاد است که این شهر را برازنده لقب نصف جهان می‌کند. برای لذت بردن از سفر به این شهر باید چند روزی سر فرصت و وقت کافی به بازدید از جاهای دیدنی اصفهان بپردازید.

تاریخ اصفهان

اصفهان شهری است تاریخی که در دوره‌های مختلف به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده است. شاید بتوان گفت رشد و شکوفایی اصفهان به دوره صفویان باز می‌گردد. بیشتر بناهای قدیمی اصفهان مربوط به این دوره می‌باشد. از آنجایی که مذهب صفویان شیعه بوده است، معماری اسلامی در بناهای اصفهان به وفور به چشم می‌خورد.

موقعیت جغرافیایی اصفهان

اصفهان سومین شهر بزرگ و پر جمعیت ایران است که در فاصله 435 کیلومتری جنوب شهر تهران قرار دارد. این شهر از جنوب به فلاورجان ، از شمال به شاهین شهر ، از غرب به خمینی شهر و از شرق به دشت سجزی محدود می‌شود.

آب و هوای اصفهان

اصفهان با توجه به اینکه در قسمت کویری کشور قرار دارد داری آب و هوایی گرم و خشک است. در بیشتر فصول سال از بارش برف و باران در اصفهان خبری نیست. ولی با این حال شهری است سرسبز که درخت‌های سر به فلک کشیده آن در خیابان چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و حس سرزندگی، شور و شعف درون افراد ایجاد می‌کند. بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی اصفهان فصل بهار و پاییز است.

اگر علاقمند به هنر معماری، تاریخ، بناهای تاریخی، پل‌ها، کاخ‌ها، موزه‌ها، کلیساها، مکان‌های تفریحی، جاذبه‌های طبیعی می‌باشید و تا به حال تجربه سفر به اصفهان را نداشته‌اید؛ باید بگوییم سخت در اشتباهید. اگر حتی به یکی از موارد گفته شده علاقمند باشید باید سفر به اصفهان را در اولویت برنامه‌های تفریحی خود قرار دهید. با ما همراه باشید تا آمادگی لازم برای گشت و گذار در اصفهان را کسب کنید و برای رفتن به جاهای دیدنی اصفهان برنامه‌ریزی کنید.

نقش جهان

با دیدن عظمت و شاهکار هنر معماری میدان نقش جهان هوش از سر هر جنبنده‌ای می‌پرد. یکی از جاهای دیدنی اصفهان که شاید تمامی مسافران از آن بازدید می‌کنند همین میدان نقش جهان است. میدان نقش جهان که با نام میدان شاه هم شناخته می‌شود، نه تنها خود از جاذبه های گردشگری اصفهان به شمار می‌آید بلکه جاذبه های گردشگری دیگری را در دل خود جای داده است. از جاهای دیدنی اصفهان که در این میدان قرار دارد باید به بناهای تاریخی مسجد شاه، مسجد شیخ لطف الله، عالی قاپو و سر در قیصریه که ورودی اصلی بازارچه اصفهان است اشاره کرد. علاوه بر این بناها نزدیک به 200 حجره دو طبقه در دور تا دور میدان قرار دارد. این حجره‌ها اغلب مکانی برای فروش صنایع دستی می‌باشد.

علاوه بر حجره‌ها و بناهای تاریخی در میدان شاه اصفهان باید به کافه‌ها و رستوران‌های سنتی که اطراف آن وجود دارد اشاره کرد. همچنین یکی از تفریحاتی که در این میدان فراهم است، درشکه سواری می‌باشد. اگر در روشنایی روز به این میدان بروید می‌توانید از این تفریح بهره‌مند شوید. یکی از بهترین لوکیشن‌ها برای عکاسی در اصفهان میدان نقش جهان می‌باشد.

جاهای دیدنی اصفهان - نقش جهان

سی و سه پل

اصفهان شهری است که به دلیل وجود زاینده رود زیبا در آن پل‌های زیادی قرار دارد. زیباترین پل اصفهان سی و سه پل می‌باشد. اگر آب در زاینده رود جریان داشته باشد بر روی این پل شور و شوق مردم موج می‌زند. در تعطیلات این پل شاهد جمعیت زیادی از مردم می‌باشد. نه تنها مسافران و توریست‌ها به بازدید از سی و سه پل می‌آیند بلکه اصفهانی‌های خوش ذوق هم برای شادی و تفریح دور هم جمع می‌شوند. این پل هم که از دوران صفوی به جای مانده در آن زمان مکانی برای برگزاری مراسمی به نام آب پاشان بوده است. مردم در آن مراسم بر روی سی و سه پل گرد هم جمع می‌شدند و با پاشیدن آب بر روی یکدیگر این مراسم را جشن می‌گرفتند.

جاهای دیدنی اصفهان - سی و سه پل

پل خواجو

پل خواجو دیگر پل معروف اصفهان است که زاینده رود در زیر آن جریان دارد. این پل هم یادگار دوران صفوی می‌باشد که در شرق سی و سه پل قرار دارد. از دلایل شهرت پل خواجو معماری هنرمندانه و کاشی کاری‌ زیبای آن می‌باشد. هموطنان خوش ذوق اصفهانی شب‌ها زیر این پل جمع می‌شوند و به خواندن آوازها با سبک‌های مختلف می‌پردازند. در هر ساعتی از شبانه روز صدای آواز از پل خواجو به گوش می‌رسد. متاسفانه در چند سال اخیر و به دلیل مدیریت نادرست و بی کفایتی مسئولین در بیشتر طول سال زاینده رود خشک می‌باشد و آبی در آن جریان ندارد. شاید این دلیلی باشد که شور و نشاط گذشته در اصفهان کمرنگ شده است.

جاهای دیدنی اصفهان - پل خواجو

جلفا

اگر بخواهیم یکی از محله‌های اصفهان را به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان معرفی کنیم، بی برو برگرد آن محله محله‌ای نیست به جز جلفا. محله‌ای ارمنی نشین که داستان‌های زیادی از کوچاندن ارامنه به این منطقه تا اولین چاپخانه در دل خود دارد. با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های جلفا با آن معماری زیبا و در میان کلیساها و کافه‌ها حس لذتی وصف نشدنی در انسان ایجاد می‌کند. این محله از آن سبک محله‌هایی است که جان می‌دهد برای قرارهای عاشقانه، قدم زدن‌های دو نفره و از ته دل خندیدن. کافه‌های دنج که عطر قهوه‌هایشان در کوچه پیچیده است، به محله جلفا حال و هوایی دل انگیز می‌دهد. بهترین زمان برای دیدن جلفا ایام کریسمس و عید ارامنه می‌باشد که این محل حال و هوای خاص خود را دارد.

جاهای دیدنی اصفهان - جلفا

شکم گردی در اصفهان

اصفهان یکی از آن دست از شهرهای ایران است که برای شکم دوست‌ها شهریست رویایی. اصفهان دارای خوراکی‌ها و غذاهای محلی است که از به دلیل خوشمزه بودن به سادگی نمی‌توان از آنها گذشت. بیشتر غذاهای محلی اصفهان به صورت حلیم و آش می‌باشند.

بریونی اصفهان

حتی اگر به اصفهان سفر نکرده باشید هم قطعا اسم بریونی به گوش شما خورده است. ولی اگر تا به حال مزه بریونی را نچشیده باشید، لذت بزرگی را از دست دادید. اگر از طرفداران غذاهای چرب و گوشتی باشید قطعا از خوردن این غذای لذیذ لذت خواهید برد. توصیه ما به شما این است که در یکی از رستوران‌های شناخته شده اصفهان مانند اعظم و شهرزاد بریونی را تست کنید چون خیلی از افراد با خوردن بریونی در غذاخوری‌های نه چندان خوب خاطره خوشی از این غذا ندارند. این موضوع باعث می‌شود که شما از این غذای خوشمزه زده شوید و از امتحان کردن مجدد آن خودداری کنید.

بریونی که نام اصلی آن بریان می‌باشد از ترکیب گوشت، پیاز، زعفران، روغن، پیاز، نعناع خشک تشکیل شده است. در کنار این ترکیبات مقداری جگر سفیدی چرخ کرده قرار دارد. از خوردن آبگوشت بریونی هم غافل نشوید. لازم به ذکر است که بریونی غذای سنگینی می‌باشد. شاید در ابتدا با دیدن آن فکر کنید که با خوردن آن سیر نمی‌شوید ولی خوردن آن تا لقمه آخر کار هر کسی نمی‌باشد.

بریونی

دوغ و گوش فیل اصفهان

یکی از عجیب‌ترین خوراکی‌های اصفهان که به عنوان دسر شناخته می‌شود دوغ و گوش فیل است. شما در اطراف نقش جهان و در میان گشت و گذار خود می‌توانید این دسر را امتحان کنید. گوش فیل که در کنار ذولبیا و بامیه برای همگان شناخته شده است. ترکیب طعم شیرین گوش فیل و طعم ترش و شور دوغ با هم یکی از آن دست مزه‌هایی است که طرفداران خاص خود را دارد. در سفر به اصفهان حتما این دسر عجیب را امتحان کنید.

دوغ و گوشفیل

خورش ماست اصفهان

یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای سنتی ایران خورش ماست اصفهان می‌باشد. شاید در ابتدا شنیدن نام خورش ماست برای کسانی که با این دسر آشنایی ندارند این تصور را ایجاد کند که با خورشی به عنوان غذا سر و کار دارند. ولی این گونه نیست چون خورش ماست دسری خوشمزه با طعمی ترکیبی از شیرنی و ترشی می باشد. البته باید گفت که طعم شیرینی در آن غالب است. خورش ماست رنگ زرد دارد و از ترکیباتی مانند زعفران، زرشک، زرده تخم مرغ، مرغ، ماست چکیده، خلال پوست پرتقال و شکر تشکیل شده است.

خورش ماست

اقامت در اصفهان

یکی از یزرگترین دغدغه‌ها در هر سفر پیدا کردن اقامتگاهی مناسب می‌باشد. برای ماندن در اصفهان گزینه‌های متعددی پیش روی شماست از اجاره خانه اصفهان، رزرو هتل گرفته تا اجاره اقامتگاه بوم گردی و اجاره آپارتمان اصفهان. با توجه به نیازها و بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید می‌توانید نوع اقامتگاه خود را مشخص کنید. اگر به دنبال اقامتی اقتصادی هستید باید اجاره اقامتگاه بوم گردی بهترین گزینه است. ولی این نوع از اقامتگاه مورد پسند افرادی خاص می‌باشد. البته از لذت اقامت در اقامتگاه بوم گردی هرچه بگوییم کم است. اگر اقامتگاه بوم گردی را از گزینه‌ها خارج کنیم اجاره آپارتمان اصفهان و اجاره خانهه اصفهان گزینه‌های مناسب‌تری برای اقامت می‌باشند.

سخن پایانی

از جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری اصفهان هرچه بگوییم کم است. برای نوشتن از تک تک جاهای دیدنی اصفهانی هم زمان زیادی لازم است و هم خواندن آن از حوصله خارج می‌شود. بنابراین ما چند مورد را انتخاب کردیم و به اختصار در مورد هر یک توضیح دادیم. اگر تا به حال به اصفهان زیبا سفر نکرده‌اید حتما این کار را در اولویت قرار دهید؛ چون بر هر ملتی واجب است اماکن تاریخی کشورش را ببیند و در مورد تمامی برهه‌های تاریخی اطلاعات کسب کند که مجبور به تکرار اشتباهات تاریخی نشوند.

مطالب پیشنهادی
جاهای دیدنی لنگرود
جاهای دیدنی املش
موزه های تهران
جاذبه های گردشگری رشت
اجاره ویلا

درباره‌ی alipour

همچنین ببینید

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر

هتل های شوشتر شوشتر به عنوان پایتخت سازه های آبی جهان شناخته می‌شود. جاذبه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *